UWAGA!
WYBITNE DZIEŁO! DOSTĘPNE NA: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/irzykowski-paluba/
27.06.2014
Dwóch naprawdę WIELKICH
WIZJONERÓW: Stanisław BRZOZOWSKI
i Karol IRZYKOWSKI.
Sprawdzam na naszym
portalu „lubimy czytać”: Brzozowski
- pozycji 19,
opinii 11 !!!; Irzykowski
- pozycji 8,
opinii 7 !!!.
JESTEM PRZERAŻONY i
uważam, że moim
obowiązkiem jest ich
„zareklamować”.
Obszerne wiadomości o
Irzykowskim dostępne są
w Wikipedii, natomiast
opracowanie „Pałuby”
polecam pod adresem: /Google/
„U żródeł
nowoczesnej metafikcji. Rzecz
o „Pałubie” Karola
Irzykowskiego - Franczak
Jerzy”
Ja natomiast gwarantuję,
że „Pałubę” czyta
się świetnie, bez
jakiejkolwiek wydumanej edukacji;
po prostu: akcja
jest wartka, ciekawa,
trupów sporo, a
dyskusje o formie
można zostawić profesjonalistom. Przy
okazji proponuję Państwu
wcisnąć na wyszukiwarce
Google”a: „Irzykowski a
Chwistek” i poznać
wypowiedzi obu adwersarzy
NAJSŁYNNIEJSZEGO
INTELEKTUALNEGO SPORU XX
WIEKU. Znowu chcę
ośmielić czytelników, którzy
nie próbowali czytać
takiej publicystyki: BEZ
OBAW, ręczę, że
czytając zawarte tam
intelektualne przytyki i
złośliwości setnie się
ubawicie, bo nie
chodzi o szczegółową
znajomość tematu, lecz
o podziwianie STYLU
atakowania przeciwnika. Przecież
złośliwość jest potwierdzeniem inteligencji.
KONIECZNIE SPROBUJCIE!!!
14.12.2018 Powyższą notatkę
postanowiłem wzbogacić o „Pierwiastek pałubiczny”
z Wikipedii:
„W powieści pojawił
się termin pierwiastek pałubiczny. Odnosi się on do sposobu poznania rzeczywistości opartego na realizacji własnych
fantazji i wyobrażeń na temat życia.
Znaczenie terminu
definiuje sam autor w XII rozdziale powieści: Pierwiastek pałubiczny polega między innymi
na inkongruencji (...) obrazu w duszy, myśli, fantazji, teorii z odnośną
rzeczywistością. Aby głębiej odczuć działanie pierwiastka pałubicznego, trzeba
stosunkować się do życia, wybiegać poza nie myślą, mieć plany pojmowania lub
kształtowania go, wyrosłe czasem do tzw. idees fixes, lub mieć choćby jakieś
żywiej, osobiściej odczute szablony – wtedy nawiedza nas ten gość skryty,
niepożądany, wyrzucany za drzwi, gość, którego biletu nie kładzie się na tacy.
Irzykowski
zrekonstruował w „Pałubie” pewien szczególny typ procesu poznania. W procesie
tym czynnikiem dominującym jest tendencja do rozumienia świata czy jego wycinka
(takim wycinkiem może być również życie psychiczne podmiotu poznającego)
poprzez ujęcie go w kategorię ideału, schematu pojęciowego, konstrukcji.
Fenomeny zwane przez Irzykowskiego „pierwiastkiem pałubicznym” i „pierwiastkiem
konstrukcyjnym” są zrozumiałe wtedy, gdy się je objaśnia w ich wzajemnych
związkach, przy czym „pierwiastek konstrukcyjny” bynajmniej nie jest przez
autora traktowany jako element dodatkowy, uzupełniający, w historii
Strumieńskiego (ale i innych bohaterów) jest dążność do uporządkowania zjawisk,
które w codziennym życiu objawiają się jako chaos elementów, bezładnie
zamieszanych, przypadkowo ze sobą związanych, nie składających się w żadną
jednorodną całość.Aby nad tym błędem zapanować Strumieński tworzy konstrukty
rzeczywistości, pragnie ująć świat w tym co typowe, co składa się na jednolitą
linię wypadków: „szło mu o czystość, nieskazitelność, niepałubiczność sytuacji”
– objaśnia Irzykowski. Strumieński stosuje „zaokrąglenie” – usuwa ze
świadomości to, co nie przystaje do ideału, „symetryzację” – widzenie świata
jako układu antagonistycznych elementów (np. Angelika (bohaterka Pałuby) –
„kobieta zmysłowa”, Ola – „kobieta anielska”, kobieta – mężczyzna, dekadent –
filister, treść – forma). Strumieński własnym zachciankom nadawał sankcję
„Angeliki”. Bohater próbuje ująć w spójny i zamknięty system własną biografię.
Próby te swój szczyt osiągają u schyłku życia. Chce uporządkować poszczególne
zjawiska. „Sprawa” Angeliki staje się dla Strumieńskiego instrumentem
organizującym jego percepcję świata, powoduje, że otoczenie staje się
(przynajmniej w projektach bohatera)zespołem uporządkowanych elementów.
Elementem służącym „planowi” wierności jest małżeństwo z Olą, „powinowactwo z
wyboru” Pawełka (syna Strumieńskiego)i Angeliki, budowa pałacu. Ale
idealizacja, której centrum staje stanowi kult Angeliki ma najpoważniejsze
konsekwencje, gdy obejmuje życie psychiczne Strumieńskiego, a w „Pałubie”
przede wszystkim ta dziedzina jest poddana obserwacji (psychologia nazwana
przez Irzykowskiego „komedią charakteru”). Strumieński zaczyna manewrować
własnymi stanami psychicznymi od chwili, gdy decyduje, że uczucie łączące go z
Angeliką ma w sobie cechy wyróżniające. Nad życiem Strumieńskiego ciąży obraz
„idealnej”, czystej miłości. Podobnie Angelika – jej samobójstwo określa
Irzykowski jako czyn popełniony dla „symetrii” (wcześniej zaplanowała, że umrze
wydając na świat dziecko). Także Gasztold – nosi w sobie pewien ideał –
sentymentalnego kochanka. Udaje sam przed sobą, że kocha Olę, gdy ona wybiera
Strumieńskiego, pozoruje próbę samobójczą, później opisuje swoje przeżycia w
książce „Chora miłość”.
Może teraz
wzbudzi większe zainteresowanie!!
No comments:
Post a Comment