Wednesday 19 April 2017

"Dawno, dawno temu..." Najpiękniejsze polskie bajki

ZBIÓR BAJEK - "DAWNO, DAWNO TEMU" Najpiękniejsze polskie bajki

Pięknie wydany zbiór pięciu bajek z ilustracjami Marka Szala. Kolejno:

Maria Dynowska (1878 – 1938) - „O smoku wawelskim”
Antonina Domańska (1853 - 1917) „O zaklętym królewiczu”
o. Sadok Barącz (1814 - 1892) „Smutna królewna”
Maria Konopnicka (1842 – 1910) „Jak to ze lnem było”
Agnieszka Kuligowska „Stoliczku nakryj się”

ad 1. Razi mnie „kneź”. Szczególnie na obczyźnie nie mogę prawnukom czytać:
„-Kneziu miłościwy..”, a parę linijek dalej: „...idzie kneź Krak..”
Z wielu legend o krakowskim smoku wybrano najmniej ciekawą.

ad 2 Zaklętego królewicza znamy od Braci Grimm i innych. Tutaj jedna z wersji niczym się nie wyróżniająca

ad 3 Nie znałem tej wersji rozśmieszania księżniczki, „panna bez odzienia” - śmieszna, ale znowu (p. ad 1) mam zastrzeżenia do języka, bo nie wiem jak „hurkotaniem” kogokolwiek można rozśmieszyć

ad 4 No comments, bo Konopnicka od 70 lat mnie prześladuje

ad 5 Uproszczona bajka Grimma

Reasumując, nic nadzwyczajnego, ani wybór, ani ilustracje mnie nie zachwycają. Nie budzący dyskusji plus to piękna okładka. Poza tym wątpię, aby infantylne baśnie podobały się moim prawnukom, skoro mnie zdziecinniałego nie oczarowały.

No comments:

Post a Comment