Saturday, 6 February 2016

Stefano PECCATORI, Stefano ZUFFI - "Matisse"

Steano PECCATORI, Stefano ZUFFI - "Matisse"

Wydawnictwo "Arkady" wypuściło cenną serię pt "Geniusze malarstwa", a w niej tomiki poświęcone takim artystom jak: Bosch, Caravaggio, Durer, Goya, Tycjan, Cezanne, Friedrich, Gauguin, Giotto, Kandinsky, Leonardo da Vinci, Monet, Pierro della Francesca, Rembrandt, van Gogh, Valazquez, Vermeer i Matisse. Jest to bardzo cenne przedsięwzięcie, przynoszące nieprofesjonaliście kompletną wiedzę o życiu i twórczości danego artysty.
Cała seria, oprócz solidnego opracowania i atrakcyjnej treści, ma dodatkowy walor, o którym czytamy na okładce:
" Cykl 'Geniusze malarstwa', do którego należy ta książka, przedstawia życie artystów w kontekście kulturowym, społecznym i politycznym ich epoki. Aby ułatwić korzystanie z zawartych w niniejszym tomie informacji i ich zapamiętanie w sposób możliwie łatwy i przyjemny, zawartość każdej książki podzielono na trzy duże działy, z których każdy został oznaczony na marginesach innym kolorem: żółtym na stronach dotyczących życia i twórczości artysty, niebieskim przy tekście omawiającym tło historyczne i artystyczne oraz różowym przy analizie dzieł. Każda strona rozkładowa dotyczy osobnego zagadnienia: po części wprowadzającej następuje komentarz do ilustracji. Dzięki temu czytelnik może wybrać odpowiadający mu sposób i kolejność zapoznawania się z tekstem, czytając rozdziały po kolei lub według indywidualnych potrzeb. Całość dopełniają indeksy miejsc i osób.”

Stefano Peccatori (ur. 1965?) jest doktorem filozofii, a od 2011 pełni funkcję generalnego dyrektora Domu Wydawniczego Mondadori Electa w Mediolanie; Stefano Zuffi (ur. 1961) profesor, włoski historyk sztuki, specjalista z zakresu sztuki baroku i renesansu, konsultant w ww wydawnictwie. Obaj mają w indywidualnym dorobku wiele cennych dzieł na temat sztuki.

Henri Matisse (1869 – 1954) - francuski malarz uważany za najsłynniejszego fowistę. (Fowizm - to kierunek w malarstwie francuskim początku XX wieku o bardzo żywej i oderwanej od rzeczywistości kolorystyce dzieł. To właściwie odłam ekspresjonizmu, wyrwany z jego formalnych oków jak dzikie zwierzę (les fauves - dzikie zwierzę). Matisse tworzył silnie uproszczone płótna stanowiące zestaw plam wyrazistych kolorów.).

Matisse zmieniał się jak Picasso, z którym notabene rywalizował, tak więc, by to uchwycić trzeba przestudiować uważnie omawianą książeczkę. Ja tylko mogę dodać, że mój skromny salonik zdobią cztery wielkie reprodukcje van Gogha, po wcześniejszych „cezannach” i „renoirach”; następne będą „matissy”
Na 144 stronach, kompleksowe informacje, niby o Matisse, a naprawdę o malarstwie XX wieku, ilustrowane reprodukcjami wszystkich mistrzów pędzla w jakikolwiek sposób związanych z życiem i twórczością głównego bohatera.
Brak mnie słów zachwytu!!!