Sunday 24 January 2016

Michal VIEWEGH - "Powieść dla kobiet"

Michal VIEWEGH - "Powieść dla kobiet"

Zaczyna się od kłamstwa Wydawnictwa Zysk i S-ka na okładce:
"Michal Viewegh (ur. w 1962 roku w Pradze) jest aktualnie najpopularniejszym czeskim wspólczesnym pisarzem..."

Nie akceptuję promocji nieznanego mnie pisarza kosztem pozostałych, wymienianych przez Wikipedię, z których część znam i cenię. A Wikipedia podaje:
"...Do autorów literatury współczesnej zaliczani są Michal Ajvaz, Jan Balaban, Pavel Brycz, Radka Denemarkova, Sylva Fisherova, Emil Haki, Jan Novak, Tomas Prida, Sylvie Richterova, Jaroslav Rudis. Premys Rut, Michal Sanda, Filip Topol, Jachym Topol, Jaroslav Velinsky, Michal Viewegh, Petra Hulova.."
Nigdzie nie znalazłem, że jest "naj..". Ja, z kolei, mogę z czystym sumieniem promować np Balabana "Zapytaj taty", udany utwór, któremu dałem 8 gwiazdek.

Ale przejdźmy do książki. W Wikipedii znajduję:
"Román pro ženy, 2001 (wyd. polskie pt. Powieść dla kobiet, 2005, późniejsze polskie wydania noszą tytuł Mężczyzna idealny); sfilmowana w 2005, reż. Filip Renč (w Polsce ten film dystrybuowany pod tytułem Mężczyzna idealny)"
No to mniej wybredni czytelnicy niech to sobie czytają, bo ja z wielkim trudem dobrnąłem do strony 104 z 226 stanowiących całość. Nie dość, że jest to żenująca historyjka o niezbyt moralnych matce i córce, oraz o facecie, który kopulował 20 lat temu matkę, a teraz to robi z córką, to autor jest absolutnie pozbawiony poczucia humoru i sceny, które same w sobie mogłyby być śmieszne, takimi nie są, ze względu na wspomniane beztalencie. Ponadto nie jestem w stanie zachwycać się dwulicowością bohaterki, jej nachalnym podrywem starucha, który tylko przez przypadek nie jest jej ojcem, jak i oceną pierwszego stosunku jej matki w kategoriach "zaschłej spermy" (s. 82)
Wyczytałem, że to książka o głupocie kobiet; jeśli tak, to wolę się tarzać i ryczeć ze śmiechu z Masłowską, bo tutaj nie usmiechnąłem się ani razu.

No comments:

Post a Comment