Sunday 18 March 2018

Andrzej FRANASZEK - "Przepustka z piekła"

Andrzeja Franaszka (ur. 1971) znam od kiedy zaczął pisać w "Tygodniku Powszechnym", lecz zachwyciłem się nim po biografii Miłosza (10 gwiazdek). Teraz podejmuję trud przestudiowania 44 esejów o współczesnych pisarzach, trudnych dla mnie – inżyniera, lecz skoro uparłem uczyć się przez całe życie, to takiej okazji pominąć nie mogę.
Niestety nawet wspomniana biografia nie jest popularna na LC i ma 8,12 (130 ocen i 22 opinie) a „Przepustka z piekła” zaledwie 7 (7 ocen i 2 opinie).

We wstępie Franaszek pisze:
....Twórczość Stanisława Barańczaka, Ryszarda Krynickiego, Marcina Świetlickiego czy Romana Honeta pozwala dotknąć wizji świata jako piekła...”

Dlatego sen to tytułowa „Przepustka z piekła”. Ciąg dalszy tej myśli znajduję w eseju pod tym tytułem, który pochodzi z wiersza Świetlickiego (s.138):

...Kiedy życie tak bardzo boli, że nie można wytrzymać – ucieka się w nieświadomość, sen staje się 'przepustką z piekła'.....”

To tylko malutki cytat wprowadzający Państwa w klimat tej cudownej książki, o której autor pisze:

....opowiadam o książkach będących dla mnie prawdziwą przygodą duszy, mając nadzieję, iż równie zachwycające i użyteczne mogą się stać dla innych czytelników...”

Dziękuję Panie Andrzeju za ucztę duchową i intelektualną, jaką sprawiła mnie lektura tego zbioru. Oczywiście 10/10




No comments:

Post a Comment