Nieważne kiedy
którą część Dukaj
pisał czy publikował,
ważne, że tego
wcześniej nie znałem,
a teraz postanowiłem
poznać.
Jacek Dukaj
(ur.1974), a ja 1943,
więc nieczasowy jestem
i dlatego pozwalam
sobie wynotować hasła (same), które
musiałem (wraz z następstwami) poznać głównie
z Wikipedii, by
jak najpełniej zrozumieć
tekst.
Po zakończeniu,
okazało się, że
wyszło długo, więc
zakończenie - kwintesencję postanowiłem
przenieść tutaj:
Po pierwsze:
chętnie uczę się przez
całe życie, a
Dukaj zadał pracy domowej
dużo;
po drugie: Dukaj
stymuluje do myślenia
i za to
jestem mu wdzięczny;
po trzecie - wszyscy
wiedzą, że Dukaj
jest zdolny, inteligentny,
lecz teraz udowodnił,
że jest cholernie
pracowity i poszukujący
głębi; po czwarte -
Dukaj odważnie wyraża
tak wiele poglądów, że
nie sposób do
wszystkich się ustosunkować,
lecz na pewno w
większości ma rację,
a przecież każde
dzieło, ba, każdy
przytoczony w nim
cytat, może budzić
wątpliwości czy kontrowersje;
po piąte: Dukaj konsekwentnie rozwija
się, a ja życzę mu dalszych
sukcesów i dziękuję
za świetną lekturę.
Po długim zastanowieniu, uwzględniając
ból głowy nabyty
przy zgłębianiu tego
dzieła, inaczej mówiąc,
że „zadał mnie
bobu”, decyduję się
na 10/10
s.28,4 z 675
Ray Kurzweil (ur.1948) – amerykański informatyk, naukowiec, pisarz, futurolog, propagator idei transhumanizmu, pionier w dziedzinie OCR(Optical Character Recognition), syntezy mowy, rozpoznawania mowy i
elektronicznych instrumentów
klawiszowych.
„..Kurzweil chce ż y ć
w y s t a r c z a j ą c o
d ł u g o, b y m ó c
ż y ć w i e c z n i e….”
s.36,5:
Stelarc (właśc.
Stelios Arcadiou, ur. 19 czerwca 1946 na Cyprze) – australijski artysta współczesny, od 1948 mieszka w Australii.
Ukończył T.S.T.C (Art and Crafts) oraz Uniwersytety Monach i Melbourne.
Twórczość Stelarca związana jest z Body Art oraz Performance. Tematyka jego działań nierozerwalnie dotyka problemu
ludzkiego ciała w kontekście technologii, interfejsów łączących człowieka z
maszyną. Największy rozgłos uzyskał dzięki cyklowi performance’ów „Suspensions”.
s.38,2: Nikołaj Fiodorowicz Fiodorow (1829-1903)
– rosyjski filozof prawosławny, członek ruchu kosmizmu
rosyjskiego i prekursor filozofii transhumanizmu. Był zwolennikiem osiągnięcia przy
pomocy metod naukowych radykalnego przedłużenia ludzkiego życia, ludzkiej nieśmiertelności i
wskrzeszenia zmarłych ludzi. Zapowiadał podbój kosmosu, nie obawiał się
przeludnienia Ziemi, zapowiadał zasiedlanie innych planet. Ze względu na tryb
życia i swoją postawę nazywany bywał moskiewskim Sokratesem
Frank Tipler (ur. 1947)
– amerykański matematyk, fizyk, profesor Uniwersytetu
Tulane (USA), transhumanista… ..W
książce ‘The Physics of Immortality’ przewiduje, iż potomkowie ludzie
zbudują, w odległej przyszłości ogromny system komputerowy, a raczej '‘środowisko
hyper – cyberprzestrzeni', zrealizowane w zapadającej się, w końcowym kolapsie
czasoprzestrzeni. Umożliwi to według niego emulację, czyli rekonstrukcję, a
więc ' zmartwychwstanie' wszystkich osób żyjących
wcześniej.
The Omega Point is a spiritual belief and a scientific speculation that everything
in the universe is fated to spiral towards a final point of divine
unification. The term was coined by the French Jesuit Catholic priest Pierre Teilhard de Chardin (1881–1955). Teilhard argued that the Omega Point resembles
the Christian Logos, namely Christ, who draws all things into
himself, who in the words of the Nicene Creed, is "God from God",
"Light from Light", "True God from true God", and
"through him all things were made". In the Book of Revelation, Christ describes himself thrice as "the Alpha and the Omega, the beginning and the end". The idea of the Omega Point is
developed in later writings, such as those of John David Garcia (1971), Paolo Soleri (1981), Frank Tipler (1994), and David Deutsch (1997)
s.41,8: Prawo Moore’a – prawo empiryczne, wynikające z obserwacji, że
ekonomicznie optymalna liczba tranzystorów w układzie scalonym zwiększa się w
kolejnych latach zgodnie z trendem wykładniczym(podwaja się w niemal równych odcinkach czasu).
s.43,6: Test Turinga –
sposób określania zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym i pośrednio mającym dowodzić opanowania przez nią
umiejętności myślenia w sposób
podobny do ludzkiego. W 1950 roku Alan Turing zaproponował ten test w
ramach badań nad stworzeniem sztucznej inteligencji – zamianę pełnego emocji i w jego pojęciu bezsensownego
pytania ‘Czy maszyny myślą?’ na
pytanie lepiej zdefiniowane
s.49,0: Andrea Rita Dworkin (1946-2005) – amerykańska feministka radykalna, jedna z najważniejszych postaci feminizmu drugiej
fali. Prace Dworkin mają ogromne
znaczenie ze względu na demaskatorski charakter ukrytych sfer przemocy
seksualnej i dyskryminacji kobiet w systemie patriarchalnym. Dworkin była
(wraz z Catharine MacKinnon) inicjatorką antypornograficznego nurtu feminizmu.
s.54,3: Steve Silberman's 2015 book ‘Neurotribes’ documents the origins and
history of autism from a neurodiversity viewpoint.
s.59,7: Wstęga Möbiusa –
szczególna powierzchnia jednostronna opisana niezależnie przez niemieckich matematyków Augusta Möbiusa i Johanna Benedicta Listinga
w 1858 roku: dwuwymiarowa zwarta rozmaitość
topologiczna, nieorientowalna z brzegiem. Jej model można uzyskać, sklejając
taśmę końcami przy odwróceniu jednego z końców o kąt 180°
s.61,5: CUDOWNE!!
Z wystąpienia Kurzweila
w 2013 roku: „.. jedyną
granicą dla nieśmiertelności jest nuda; wiecznemu
umysłowi trzeba przez wieczność dostarczać coraz to nowych bodźców, przemysłowi
przedłużania życia musi więc towarzyszyć przemysł „poszerzania” życia…”
Ów! Szczęśliwie
tylko pierwsza część
(do s.75) wymagała
ode mnie sporego
wysiłku; teraz już
sama przyjemność
s.116,4: GAFA; dygresja: nie
byłem zachwycony książką Scotta
Gallowaya „Wielka
czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google” (6/10)
s.133,0: Paul Lafargue (1842-1911)
- filozof
marksistowski,
działacz i teoretyk francuskiego oraz międzynarodowego ruchu robotniczego. W 1911
wraz ze swoją żoną Laurą (córką Marksa) popełnił samobójstwo, by uniknąć
starości.
s.165,4: Augmented
Reality (Rzeczywistość
rozszerzona) – system łączący świat
rzeczywisty z generowanym komputerowo. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z
kamery, na który nałożona jest, generowana w czasie rzeczywistym, grafika
3D. Istnieją także
zastosowania wspomagające jedynie dźwięk (jak aplikacja RjDj na iPhone).
Virtual
Reality (Rzeczywistość
wirtualna), fantomatyka – obraz sztucznej rzeczywistości stworzony przy
wykorzystaniu technologii informatycznej.
Polega na multimedialnym kreowaniu komputerowej wizji przedmiotów, przestrzeni
i zdarzeń. Może on reprezentować zarówno elementy świata realnego (symulacje
komputerowe), jak i zupełnie fikcyjnego (gry komputerowe science-fiction).
s.174,0: Walter Bendix Schönflies Benjamin (1892-1940)
– niemiecko-żydowski filozof, teolog, teoretyk kultury, tłumacz, marksistowski krytyk literacki i eseista..
s.205,5: Artificial
general intelligence (AGI)
is the intelligence of a machine that could successfully perform any
intellectual task that a human being can. It is a
primary goal of some artificial
intelligence research and a
common topic in science fiction and future studies.
Some researchers refer to Artificial general intelligence as "strong AI", "full AI" or as the ability of a machine to
perform "general intelligent action"; others reserve "strong
AI" for machines capable of experiencing consciousness.
Some references emphasize a distinction between strong AI and
"applied AI" (also called "narrow AI" or "weak AI"):
the use of software to study or accomplish specific problem solving or reasoning tasks.
Weak AI, in contrast to strong AI, does not attempt to perform the full range
of human cognitive abilities.
s.325,6: Berserk – manga z gatunku dark fantasy, której autorem jest Kentarō Miura. Historia koncentruje się na losach
Gutsa, osieroconego najemnika i jego relacjach z Griffithem, przywódcą Jastrzębi.
s.343,8: Efekt
Flynna – wzrost ilorazu
inteligencji obserwowany
od początku XX wieku w państwach zachodnich, o ok. 0,3 punktu rocznie lub trzech
punktów w ciągu dekady
s.375,7: TED is a nonprofit devoted to spreading
ideas, usually in the form of short, powerful talks (18 minutes or less). TED
began in 1984 as a conference where Technology, Entertainment and Design
converged, and today covers almost all topics — from science to business to
global issues — in more than 100 languages…
s.396,5: Token –
generator kodów jednorazowych –
urządzenie elektroniczne służące do uwierzytelniania transakcji internetowych, najczęściej bankowych
s.422,6: VR - Jaron Zepel Lanier (ur. 3 maja 1960 w Nowym Jorku)
– amerykański informatyk,
kompozytor, pisarz i futurolog, twórca terminu wirtualna
rzeczywistość.
s.426,9: Dukaj
często cytuje Susan
Sontag, m.in. chyba
dyskusyjne: „..Tylko narracja może nam pomóc w zrozumieniu
czegokolwiek”
s.439,7: Flow
state …In positive psychology, a flow
state, also known colloquially as being in the zone, is the mental state of
operation in which a person performing an activity is fully immersed in a
feeling of energized focus, full involvement, and enjoyment in the process of
the activity. In essence, flow is characterized by complete absorption in what
one does, and a resulting loss in one's sense of space and time.
s.488,6: Richard McKay Rorty (1931-2007) –
amerykański filozof,
przedstawiciel neopragmatyzmu, profesor
filozofii i literaturoznawstwa porównawczego…
s.495,0: Schadenfreude – przyjemność
czerpana z cudzego nieszczęścia bądź niepowodzenia.
s.521,2: Wg mnie
clou: Kultura mowy i kultura pisma mają ten sam system
operacyjny: słowo właśnie. W kulturze przeżyć słowa nie tylko nie są
konieczne – często przeszkadzają w przeżywaniu.
s.537,6: Giorgio
Agamben (ur.1942) - Studiował na
Uniwersytecie w Rzymie, gdzie napisał nieopublikowaną pracę nt. myśli
politycznej Simone Weil. Brał udział w seminarium Martina Heideggera,
poświęconych Heraklitowi i Heglowi, w 1966 i 1968 roku… ..Zaczynał jako heideggerysta,
w późniejszych latach zajmował się również Guy Debordem, Michelem Foucaultem, Hanną Arendt.
s.568,4: „Wraz z udoskonaleniem technologii
transferu przeżyć veil of ignorance zostaje zastąpiona przez cloak of
ubiquity („czapkę wszechwidkę”)…”
s.586,9: Patokracja
- totalna deprawacja
systemów politycznych
s.588,9: Dukaj:
„..Im potężniejsza patokracja, tym hermetyczniejsze „bańki”
rozdzielające wspólnotę…”
s.599,2 Shoshana
Zuboff (ur.1951) …. is the author of the books In the Age of the
Smart Machine: The Future of Work and Power and The Support
Economy: Why Corporations Are Failing Individuals and the Next Episode of
Capitalism, co-authored with James Maxmin. The Age of Surveillance
Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, integrates
her lifelong themes: the digital revolution, the evolution of capitalism,
the historical emergence of psychological individuality, and the conditions for
human development. Zuboff's work is the source of many original concepts
including 'surveillance capitalism', 'instrumentarian
power', 'the division of learning in society', 'economies of action', 'the
means of behavior modification', 'information civilization', 'computer-mediated
work', the 'automate/informate' dialectic, 'abstraction of work' and
'individualization of consumption'.
s.609,4: Dukaj:
„..W kulturze postpiśmiennej ocaleje z tego mitu wyłącznie
bazowa funkcja b i o l o g i c z n y c h
m a s z y n d o
p r z e ż y w a n i a. Treść przeżyć nie będzie miała wtedy charakteru
indywidualizującego, budującego osobowość, ale charakter uniwersalizujący:
zamazujący i w końcu niwelujący jednostkowość i
podmiotowość..”
s.619,7: Prezent
Dukaja dla mnie
(z poprawką na
„po siedemdziesiątce):
„..Osobowość człowieka jest najbardziej podatna na zmiany około dwudziestego
roku życia i po sześćdziesiątce..”
S.627,9: Kończę
cytując za Dukajem
Gombrowicza:
„Nie,
ja nie istnieję
Nie jestem żadnym «ja», ach, ach, poza mną
Poza mną ja się tworzę”
Nie jestem żadnym «ja», ach, ach, poza mną
Poza mną ja się tworzę”
Ja miałem do niego kilka podejść, nieudanych zresztą. Pozdrawiam z Południa Kraju, które znów czeka burze.
ReplyDeletewartość wynagradza trud lektury
ReplyDeleteNiedawno przeczytałam cały artykuł w "Polityce" poświęcony właśnie temu tytułowi i pomimo że bardzo pochlebny i zapewniający, że każdy powinien z książką ową się zapoznać, jakoś nie czułam się zachęcona. Może dlatego, że ogólnie jakoś nie poruszają mnie nieskończone rozważania na odchodzeniem znanego nam języka. Ale skoro Pan daje aż 10 gwiazdek, to czuję się jednak zobowiązana przeczytać :)
ReplyDelete