Sunday 20 May 2018

Wojciech JAGIELSKI - "Wieże z kamienia"


Jagielski (ur.1960) to fenomen, który ogranicza moje oceny do zawsze takiej samej tj 10 gwiazdek. To piąta moja ocena, a dotyczy książki wydanej w 2004 (dotychczas oceniałem "Dobre miejsce do umierania" 1994; "Wszystkie wojny Lary" 2012; "Trębacz z Tembisy" 2013 i "Wypalanie traw" 2015)

A więc mamy wczesne dzieło, notabene później uzupełniane, które weszło do klasyki reportażu. Wiele już o nim napisano, że Czeczenia, że Basajew contra Maschadow, że autor pracowity i rzetelny itd itp. To ja tylko dodam, że można by dodać podtytuł z Tischnera - "Nieszczęsny dar wolności", bo na podstawie reportażu Jagielskiego naszła mnie myśl, że dobrego wyjścia nie ma.

A tak w ogóle, to jest to dla mnie olbrzymie źródło wiedzy, jak dotąd niepodważanej i dlatego wolę Jagielskiego od Kapuścińskiego. 10/10

No comments:

Post a Comment