Wednesday 18 July 2018

Tadeusz CEGIELSKI - "Nowy lepszy morderca"


Tadeusz Cegielski (ur.1948) - historyk, pisarz, również autor powieści kryminalnych).Ta ma na LC 5,54 (13 ocen i 6 opinii). Podobno to jest trzeci tom serii, więc nie wiem czy się połapię.

Książkę polecono mnie z atencją, bo autor, jak i osoba polecająca. wolnomularzami są, lecz ja akurat nie jestem uczulony na „masonów, Żydów i cyklistów”.

Akcja przebiega w 1960 roku, a ja ten czas dobrze pamiętam, bo właśnie wtedy zdałem maturę i dostałem się na PW; natomiast autor miał 12 lat. Piszę o tym, bo ciężki, nudny język nie pasuje do atmosfery tamtych lat. Mimo obecnych w książce tramwajowych „winogron” czy czarnego rynku z roznoszoną po domach cielęciną, atmosfera jest duszna, ziejąca przedwojenną tytułomanią i snobizmem pseudo arystokratycznym. Do tego dygresje jak np. o pochodzeniu Stanisława Jerzego Leca, zbędne, bo, nic nie wnoszące do treści.

Ta cała opowieść, nie dość, że jest nudna, to opisuje jakiś nierealny świat dziwnych postaci, powiązanych z emigracją londyńską, otwarcie się do tego przyznających w obecności aktywistów, funkcjonariuszy i sympatyków tzw reżimu. A ja pamiętam prawdziwą realistyczną scenę z „Cmentarzy” Hłaski, w której dzieciak śpiewa „Międzynarodówkę”, by zagłuszyć „Wolną Europę” słuchaną przez ojca, bo sąsiedzi donoszą... Emerytowany, bo emerytowany, lecz major Milicji Obywatelskiej uczestniczy w tym cyrku bez obaw?? W PRL nie było nietykalnych, i właśnie funkcjonariusze reżimu byli szczególnie pod lupą ubecji. Samo utrzymywanie znajomości z takim towarzystwem było źle widziane i niebezpieczne.

Po krótkiej odwilży Października 1956, Gomułka i ubecja zaczęła zaciskanie pasa na szyi rozbrykanego narodu, więc brak zahamowań w gadulstwie bohaterów książki jest niewiarygodny.

Szkoda gadać, utytułowany autor niech lepiej zostanie przy swoich dziełach historycznych, a kryminały zostawi profesjonalistom mniej wykształconym.
Nie zmęczyłem do końca, bo każdą nudną książkę można zmóc, lecz nie kryminał, który ma służyć rozrywce i emocjom, i nie pozwalać na nawet chwilowe oderwanie od lektury. PAŁA !!


No comments:

Post a Comment