Saturday 21 July 2018

Małgorzata WARDA - "5 sekund do IO"


Nie ma literatury młodzieżowej, ani dla kobiet, a jest literatura dobra bądź zła, a tamte błędne pojęcia dyskryminują autora i czytelnika. To co, byle samiec miałby być mądrzejszy od przeciętnej kobiety?A to niby dlaczego? A młodzież jest niedorozwinięta?? I mniej pojętna od starych? Nie wierzę, by od czasów mojej młodości nastąpił aż taki regres. A ja, bardzo przeciętny chłopak, w wieku 13 lat, porzuciłem Sienkiewicza, Prusa i przede wszystkim ulubionego Żeromskiego na rzecz Steinbecka, Faulknera i całej amerykańskiej reszty, bo akurat był rok 1956 i zaczęto wydawać literaturę zachodnią dotychczas zakazaną. A całego Prousta przeczytałem w wieku 15 lat, a bawiłem się setne przy "Pałubie" Irzykowskiego. Oczywiście, czytałem i literaturę mniej ambitną, dla rozrywki i relaksu, lecz i dorośli ją czytali. (Rodziewiczównę, Meine Reida, Karola Maya i oczywiście cykle Ani z Avonlea i Dr Dolittle)
Mam na LC 802 znajomych i ich lektury nie są determinowane ani przez wiek, ani przez płeć, tylko przez zainteresowania i osobisty rozwój intelektualny.
No to proszę nie traktować młodych ludzi jak niedorozwojów, którym można wcisnąć "gorszą" lekturę. A może to jest asekuracja autora i wydawnictwa, by czytelnik był wyrozumiały dla szmiry ??
Mam 75 lat i z przyjemnością czytam dobre książki reklamowane czy kwalifikowane jako literatura kobieca bądź młodzieżowa i nagradzam duża ilością gwiazdek, a złym stawiam pałę, bez względu na ich obłudne przeznaczenie.
Szczęśliwie, nie muszę rozważać powyższego w przypadku tej książki,bo jest całkiem niezła, choć pierwsze moje spotkanie z autorką skończyło się 5 gwiazdkami („Środek lata” z 2007). Widocznie 8 lat do wydania tej, pozwoliło młodej autorce (ur. 1978) poprawić warsztat.
Książka jest o osamotnieniu i ciężkim losie, a dobre wróżki, elfy, krasnoludki i jędze zastąpił wirtualny świat gier komputerowych. To tak w skrócie, bo po co pisać więcej skoro na LC widzę 7,5 (233 ocen i 69 opinii).
Wyrażę się jaśniej: czy Mika mogłaby mieszkać w eleganckiej willi z bogatymi, kochającymi i kochanymi rodzicami oraz z rodzeństwem, chociażby z aktualnie odseparowaną siostrą? Wydaje mnie się, że nie, bo by nie miała tak silnej motywacji. A więc dobry pomysł autorki. Nie znam gier komputerowych i nie gustuję w wirtualnych światach, więc stawiam tylko 7 gwiazdek, a ciąg dalszy z chęcią przeczytam. Fajna książka dla KAŻDEGO !!

No comments:

Post a Comment