Tuesday 25 September 2018

Darek FOKS - „Wielkanoc z tygrysem”


Z  KSIĘGOZBIORU  BIBLIOTEKI  MIEJSKIEJ  W  TORONTO!   POZDRAWIAM  KRAJ!!
Przykro  mnie,  lecz  nigdy  o  nim  nie  słyszałem.  Znajduję  na:  https://ksiegarnia.pwn.pl/Wielkanoc-z-tygrysem,68738570,p.html
„DAREK FOKS (1966) - poeta, prozaik, scenarzysta. Studiował m.in. scenariopisarstwo w łódzkiej filmówce. Uczestnik legendarnej antologii "Długie pożegnanie. Tribute to Raymond Chandler". Autor m.in. książek "Orcio", "Pizza weselna", "Sonet drogi", "Co robi łączniczka" (wspólnie ze Zbigniewem Liberą; Nagroda TVP Kultura, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia) i "Ustalenia z Maastricht
Kolejny kryminał w Serii ze Strachem. "Powieść" - jak opisuje ją sam autor - "gatunkowo mieści się gdzieś między nieśmiertelnymi powieściami Raymonda Chandlera a filmem Martina Scorsese pod tytułem "Po godzinach", z elementami "Matriksa". Niewątpliwe jest w niej też coś z "Królestwa" Larsa von Triera. A wszystko rozgrywa się w atmosferze Wielkiejnocy...."
Książka  jest  z  2008 r.  i  ma  na  LC  6 (10 ocen i 2 opinie).  Przeszukałem  Internet  i  dalej  nie  wiem,  co  o  autorze  i  jego  książce  sądzić.  Tradycyjnie  postanawiam  dojechać  do  strony  100.
No  i  okazało  się,  że  książka  ma  jeden  niezaprzeczalny  walor,  mianowicie  szybko  ja  się  czyta.  Ponadto   niewątpliwą  atrakcją  jest   bogate  życie  erotyczne  bohaterki.  I  TO  KONIEC  POZYTYWÓW.
Wątek  kryminalny  ciekawie  się  zapowiada,  lecz   do  sensownego  rozwiązania  zabrakło  pomysłu.  Jeszcze  gorzej  jest  z   „nadbudową”,  na  temat  której  przestudiowałem  wszystko  co    możliwe   i    mimo  chęci,  nie  znalazłem  potwierdzenia  tych  górnolotnych  teorii  w  treści. 
W  notkach  wydawcy,  autora  i  recenzjach,  bardzo   wyszukane  porównania  do  Chandlera,  Scorsese,  von  Triera,  Matriksa  czy  Prusa     naciągane,  a   „nadbudowa”   (dla  mnie  -  silenie  się  na  oryginalność)   -  niezrozumiała.
Mimo  dobrych  chęci  i   przeczytania   do  ostatniej  strony -  strata  czasu  i  rozczarowanie  3/10 


No comments:

Post a Comment