Wednesday 27 December 2017

Lorenzo CARCATERRA - "Uśpieni"

Lorenzo CARCATERRA - "Uśpieni"

Zaciekawiło mnie zestawienie daty wydania (1996) i wyniku na LC – 8,2 (281 ocen i 22 opinie), bo jeśli ten thriller jest tak świetny, to dlaczego ma tak mało ocen i opinii. Dodajmy, że autor zyskał tylko dziewięciu fanów na LC.

Wikipedia jest nader powściągliwa na jego temat:

„Lorenzo Carcaterra (born October 16, 1954, in Hell's Kitchen, New York) is an American writer. Hell's Kitchen is the setting for his most famous book, 'Sleepers', which was adapted as a 1996 film of the same name. In April 2009, he joined 'True/Stars as a blogger."

Dodajmy, że omawiana była drugą z dziewięciu opublikowanych. Wniosek, że zanosi się na raczej jednorazową moją znajomość z autorem, skoro przez ostatnie 22 lata sensacji nie wzbudził.
I jeszcze o filmie. Zagrali w nim m.in. Robert De Niro, Dustin Hoffman i Brad Pitt, a Wikipedia streszcza fabułę tak:

"Czterej chłopcy – Lorenzo, Michael, John i Tommy – zostają umieszczeni w zakładzie poprawczym za napad na sprzedawcę hot-dogów. Podczas pobytu są torturowani i gwałceni przez strażników, którymi dowodzi Sean Nokes. Po jedenastu latach John i Tommy spotykają swojego oprawcę w barze i mordują na oczach świadków. Dwaj pozostali – dziennikarz Lorenzo oraz prawnik Michael – postanawiają ratować przyjaciół".

Wydawało mnie się, że nie lubię tematyki więziennej czy domów poprawczych, jednak po 5 tomach „Skazańca” Spadły zmieniłem zdanie i ochoczo przystąpiłem do tej książki, a skończyłem z mieszanymi uczuciami, bo taka doza okrucieństwa i „brudów” negatywnie wpływa na moje poczucie estetyki.

Tak sobie figluję, bo fabuła jest paskudna, ale wstrząsająca i wiarygodna, podobno autobiograficzna, więc nie mam innego wyjścia jak dać 8 gwiazdek w kategorii kryminałów i przestrzec Państwa, że nie jest to książka dla wrażliwych.

No comments:

Post a Comment