Thursday 17 May 2018

Monika SZNAJDERMAN - "Fałszerze pieprzu" Kronika rodzinna


Mnie - Polaka, który walczy z własnym antysemityzmem "wyssanym z mlekiem matki" co najmniej od 50 lat tj od marca 1968, cieszy wysoka średnia na LC 7,25 (312 ocen i 52 opinie), bo w dobie szalejącej polskiej ksenofobii, odradzającego się nacjonalizmu i reaktywowania haniebnego ONR, obawiałem się gorszego wyniku. Wynik ten to świadectwo wyższości moralnej ludzi czytających książki nad pozostałymi.

Dotychczas znałem Monikę Sznajderman (ur.1959, dr nauk humanistycznych, antropolog kultury) jako właścicielkę i szefową Wydawnictwa Czarne oraz żonę mojego ulubionego gawędziarza Andrzeja Stasiuka. Teraz jej autobiografia. Zacznę od ostatnich słów świetnej przedmowy Martina Pollacka pt "Mowa jednak złotem":

"...Monika Sznajderman zdecydowała się na srebro, na otwartość, którą bez wątpienia i bez przesady można nazwać bezpardonową. Także wobec siebie. Zasługuje tym na nasz bezgraniczny podziw. Opowieść o jej żydowskiej i polskiej rodzinie jest dziełem literackim, a jednocześnie ważnym dokumentem historycznym. To tak jak z kroplą, w której można zobaczyć całe morze: Monice Sznajderman udało się w małym, wąskim wycinku rodzinnej historii pokazać tragiczną historię Polski XX wieku, jej ciemne i ponure karty, ale także dużo wielkich chwil."

Pollack powiedział wszystko; mnie pozostaje podziw dla autorki i polecenie wartościowych uzupełnień, które gorąco polecam.
Naturalnym uzupełnieniem tej książki jest słynny esej Jana Błońskiego opublikowany w „Tygodniku Powszechnym” 2/1987 pt „Biedni Polacy patrzą na getto”, dostępny obecnie na:

oraz sławny wiersz Miłosza pt „Campo di Fiori” dostępne np. na: http://wiersze.annet.pl/w,,12632
lecz przede wszystkim tekst męża autorki, Stasiuka pt „Bóg z radia”, dostępny po bezpłatnym zalogowaniu się na: https://www.tygodnikpowszechny.pl/bog-z-radia-141465

Pozwalam sobie podać również adres mojej amatorskiej pisaniny na ten temat, zatytułowanej „Plica Polonica” („Polski Kołtun”) dostępny na: http://wgwg1943.blogspot.ca/2016/09/plica-polonica.html
Książkę gorąco polecam 10/10



No comments:

Post a Comment