Saturday 2 December 2017

Wojciech CHMIELEWSKI - "Najlepsza dentystka w Londynie"

Wojciech CHMIELEWSKI - "Najlepsza dentystka w Londynie"

Wojciech Chmielewski (ur. 1969) - autor tomów opowiadań "Biały bokser" (2006) wyróżnionego w VI edycji Nagrody Literackiej im. Józefa Mackiewicza, "Brzytwa" (2008), której dałem 6 gwiazdek, a ta omawiana jest z 2014. W 2017 został laureatem pierwszej edycji Nagrody Literackiej im. Marka Nowakowskiego przyznawanej dla autorów opowiadań. I to słusznie, bo na tym twórcy realizmu peryferyjnego się wzoruje.
Sprawa jest dyskusyjna, bo 17 opowiadań, liczących od 5 do 18 stron, jest bardzo różna i w trakcie lektury przychodzą do głowy porównania z Nowakowskim, Iredyńskim etc kecz również z "Dublińczykami".
Czytałem z zaciekawieniem i przyjemnością, choć psuł ją pesymizm i melancholia, do tego stopnia, że gdybym łatwo wpadał w depresję, to wyskoczyłbym przez okno. Lecz dobrze, że nie wyskoczyłem, bo Chmielewski daje nadzieję wykorzystując w jednym z opowiadań list Żydówki Edyty Stein* - w tym momencie karmelitanki, którego fragment przytaczam (s. 109):

„...Nie wyobraża sobie Pani, jak mnie ogromnie zawstydza, gdy ktoś mówi o naszym 'życiu ofiary'. Życie ofiary prowadziłam w świecie. Teraz został mi odjęty prawie cały ciężar i w tej pełni mam wszystko, czego mi przedtem nie dostawało...”

* Edyta Stein (1891 – 1942) - Żydówka, filozof, fenomenolog, uczennica Husserla i Schelera, przyjaciółka „naszego” Ingardena, w 1922 - przyjęła chrzest, a w 1933 - wstąpiła do Karmelu, w 1942 – zagazowana w Auschwitz – Birkenau, święta Kościoła katolickiego.

Mimo upływu trzech lat od wydania, zbiór ten nie ma ani jednej opinii na LC, może Nagroda Nowakowskiego autorowi pomoże, bo na pewno na to zasługuje.
Zajrzałem na stronę samego Mistrza Nowakowskiego na LC i z dużym żalem i rozczarowaniem odczytałem, że mimo 73 pozycji, ma zaledwie 41 fanów i (śmiechu warte!) 739 czytelników. No cóż, de gustibus non est disputandum. Czekam na dalsze poczynania, a na razie 7/10


No comments:

Post a Comment