Monday 5 February 2018

Hanna KRALL - "Co się stało...." 3 poz

Hanna KRALL - "Co się stało z naszą bajką" oraz "Król kier znów na wylocie" i "Różowe strusie pióra"

Hanna Krall (ur. 1935) - królowa polskiego reportażu, u mnie: 10 i 2x9 ("Na wschód od Arbatu", "Biała Maria" i "Wyjątkowo długa linia"). Czytałem więcej, ale nie recenzowałem. Sławę i popularność przyniósł jej wywiad z Edelmanem „Zdążyć przed Panem Bogiem”

Ten zbiór (2011) niezależnych trzech pozycji ma na LC 7,41 (27 ocen i 1 opinia), ale moje wstrząśnięcie łagodzą wyniki czytelności poszczególnych pozycji: „Król kier znów na wylocie” (2006) 6.96 (348 ocen i 21 opinii). „Różowe strusie pióra” (2009) 6,52 (146 ocen i 7 opinii). Trzeciej pozycji z 1994 roku „Co się stało z naszą bajką” nie znalazłem.

„Król kier znów na wylocie”
Przemysław Czapliński swoją świetną recenzje kończy słowami:
http://www.instytutksiazki.pl/ksiazki-detal,literatura-polska,1945,krol-kier-znow-na-wylocie.html

„...Bohaterka nie widzi świata poza ukochanym mężem - autorka pozwala nam zobaczyć, dlaczego ta miłość jest tak niezwykła. Jeśli chcemy dochować wierności pani Izoldzie, powinniśmy – tak jak ona – potraktować obozy, denuncjacje i okrucieństwo jako banalne zło, a jedyną prawdziwie niepojętą rzecz widzieć w jej miłości. Zagłada przez to nie zniknie, ale okaże się o jeden okruch mniej potężna."

Czyli piękna opowieść o miłości ponad wszystko 10/10

"Różowe strusie pióra"
Moja rówieśniczka w momencie wydania (74 lata) opublikowała rozmaitości z 50 lat, zadając mnie bobu i robiąc mętlik w mojej biednej głowie, bo ilość i jakość informacji przekracza możliwości mojej percepcji. Recenzować tego nie ma jak, ba!, czytać płynnie też nie, bo na każdej stronie ilość impulsów na co najmniej godzinę trawienia. Czyli niesamowite danie dla smakoszy 10/10

"Co się stalo z naszą bajką"
Króciutka bajka, po dwóch męczących pozycjach, by dać czytelnikowi chwilę wytchnienia, z morałem, że nawet baśniowego status quo lepiej nie naruszać.

Nie jestem przekonany, co do koncepcji tego wydania tj mieszania gatunków i lat wydania poszczególnych utworów (1996, 2006, 2009) i dlatego 9/10

No comments:

Post a Comment