Wednesday 6 June 2018

Guillaume MUSSO - "Jutro"


Na LC 7,75 (1659 ocen i 285 opinii). Musso (ur.1974) ma 1489 fanów i 13 600 czytelników, 17 książek, a ta jest z 2013. Czytam po raz pierwszy jego książkę i chyba mam pecha, bo według wielu recenzji ta książka jest słabsza od innych, choć średnią z 1659. głosów ma najwyższą.

Zaczyna się nieźle, bo fajnym cytatem z Epikura:
"Filozofia jest niepotrzebna, jeśli nie wyzwala umysłu od cierpienia.."

Czytam, drzemię, aż głupota mnie otrzeźwiła (s.52):
.......Dogłębna znajomość filozofii uczyniła z niego ateistę....”

On nawet powierzchownie nie zna filozofii. On nawet nie wie, że nawet Nietzsche powiedział, że Bóg umarł, a więc istniał. Nie musi przecież nać zakładu Pascala, wystarczy poczytać marksistę Kołakowskiego..
...wykreślenie wiary w Boga pozbawia etos jego podstawy... Jeśli ktoś nie uznaje, że człowiek i cały świat pochodzą ze STWÓRCZEGO ROZUMU ...to pozostają mu tylko „przepisy drogowe” ludzkiego zachowania, które można projektować i uzasadniać z punktu widzenia ich wartości użytkowej...”
No i zapadłem w drzemkę dalej.. Kocham i szanuję kobiety, więc chamstwo bohatera wybudziło mnie kompletnie. Matthew, przyjąwszy pozę cierpiętnika po śmierci żony, tak się zwraca do życzliwej sublokatorki proponującej mu powrót do świata żywych (s.60):
„— Przestań się wymądrzać tą psychologią z babskich piśmideł! — warknął Matthew, nie mogąc opanować gniewu...”

Pajac!... Resztę sympatii do bohatera tracę osiem stron dalej (s.68):
...Z pewnością Panią rozczaruję, Emmo, ale jeśli mam być szczery, to nigdy nie piję wina i nie jadam serów…”

Nie tylko Emmę rozczarował, mnie też... Umówili się na randkę lecz nie spotkali, bo Emma (s.123):
„.....Żyła w roku 2010. Matthew — w 2011! I z jakiegoś powodu, który trudno było wyjaśnić, mogli się porozumiewać za pośrednictwem laptopa...”

Wobec bardzo wielu rozwiązań alternatywnych rzeczywistości we współczesnej literaturze, propozycja Musso jest żenująca i rozbrajająco naiwna, a że i tak mnie ta książka nudziła, to odkładam ją bez żalu.
Jak ktoś nie ma co z czasem robić, to niech se czyta, a na mnie starego czekają arcydzieła. 3/10

No comments:

Post a Comment