Friday 9 March 2018

Ryszard KAPUŚCIŃSKI - "Rwący nurt historii"

Na okładce czytam:
"Zbiór wypowiedzi Ryszarda Kapuścińskiego o globalizacji, historii, a także poszczególnych regionach świata: Afryce, Ameryce Łacińskiej, Europie, Rosji. Wybór i układ rozdziałów został zaakceptowany przez Ryszarda Kapuścińskiego...."

A prawda jest taka, że po moim długim okresie milczenia (p. wytłumaczenie przy "Buszu po polsku"), recenzuję już dziesiątą jego pozycję, a wszystkie, z wyjątkiem "Imperium", to pozycje o mniejszym znaczeniu, to erzac dzieł takich jak wspomniane "Imperium", oraz "Cesarz", "Heban", "Rozmowy z Herodotem", "Szachinszach" czy "Wojna Futbolowa".

Oczywiście, wszystkie te książki czytałem, lecz wiele lat temu, ale nie mając obecnie do nich dostępu, wziąłem się za pozycje cenne, lecz o wiele mniej atrakcyjne bo są to zapiski w stanie surowym jak cykl "Lapidarium", materiały opracowane pośmiertnie, dotyczące Polski bądź poezje

W tym przypadku, jak najbardziej, doceniam starania Krystyny Strączek, tak w koncepcji jak i w opracowaniu tej książki, jednakże ustępuje ona wyraźnie wymienionym, a co gorsze, niewiele wnosi nowego, bo właściwie wszystko znam z innych pozycji.

Nie każdy jest tak stary jak ja, nie każdy więc czytał tego „cesarza reportażu” tyle co ja, przeto należy podkreślić jej wartość poznawczą i co bardzo istotne - w formie usystematyzowanej i transparentnej, a doceniam to bo bałagan w „Lapidariach” zmęczył mnie okrutnie. Pewne 7/10

No comments:

Post a Comment