Saturday 24 March 2018

Henryk SIENKIEWICZ "Quo vadis"


Na LC 7,07 (14634 ocen i 601 opinii), to co tu gadać ? A jednak swoje trzy grosze wtrącę..

Po pierwsze: 7,07 to wynik żenująco niski, bo to najwspanialsze dzieło Sienkiewicza i nawet kąśliwa uwaga Gombrowicza o autorze, że..
"...nigdy nie było tak pierwszorzędnego pisarza drugorzędnego. To Homer drugiej kategorii"

...nie powinna tak zaniżyć oceny. W polskiej literaturze "masowej" (przyswajam to określenie od Umberto Eco) nie znam dzieł, które przewyższałyby omawiane i żeby ten temat skończyć opowiadam się za 10 gwiazdkami.

Po drugie: wspomnienie. Gdy równo 65 lat temu mój ojciec zauważył, że skończyłem czytać "Quo vadis", zagadnął mnie z pełnym przekonaniem o swojej racji:

- Pięknie Petroniusz umarł ! Z piękną, kochającą kobietą, popijając wino, świadomie, z własnego wyboru rozstaje się z tym światem
- Ależ, tato - emocjonalnie zareagowałem - przecież to obłudny tchórz. Do ostatniego dnia kadzi Neronowi, a nagą prawdę objawia dopiero w pośmiertnym liście

I tak, dzięki panu Sienkiewiczowi stałem się tygodniowym bohaterem opowieści ojca, który chwalił się, jakiego ma bystrego dziesięcioletniego syna. A marzenia o niewolnicy Eunice pozostały mnie na całe życie.


No comments:

Post a Comment