Eugeniusz SUE -
"Tajemnice Paryża"
To jest klasyka, którą
wypada znać. Na LC ubogo 6,22 (95 ocen i 6 opinii). Liczy 400
stron. Czytałem je 60 lat temu i bardzo mnie się
podobały. Dzisiaj postanowiłem parę słów napisać pod
wpływem Umberto Eco, który w swoim dziele „Superman w
literaturze masowej” wiele miejsca „Tajemnicom Paryża”
poświęcił. Ja akurat ponownie „Supermana..” przeglądałem
i postanowiłem parę zdań zacytować. Ale to później
Marie – Joseph Sue,
pseudonim Eugene Sue (1804 – 1857) - twórca powieści
odcinkowej.
Sławę
przyniosły mu, publikowane początkowo w „Le Journal des
debats” , sensacyjne powieści z życia najuboższej ludności
Paryża, zawierające krytykę istniejącego systemu społecznego.
Wywarły one wpływ na nastroje polityczne w przededniu rewolucji
1848 roku (Wiosny Ludów). Pisał również powieści
marynistyczne, historyczne i obyczajowe.
Aby
wprowadzić Państwa w klimat i do samej książki zachęcić
zdecydowałem się duży fragment z Wikipedii skopiować:
„.....TREŚĆ
Rudolf de Gerolstein, książę krwi, angażuje się w pomoc
paryskiej biedocie, przebierając się za robotnika i udając się do
najgorszych zakątków wyspy Cité. Pomoc taka jest możliwa dzięki
opanowaniu przez niego argotu i metod walki wręcz. Książę jest
bohaterem idealnym, całkowicie oddanym ludowi, gotowym do wszelkich
poświęceń, by odkupić winy popełnione w młodości. Przy okazji
poszukuje w Paryżu swojej córki, zaginionej Marii. W końcu ją
rozpoznaje ją w ulicznicy Gualezie. Jej oraz przestępcy Szurynerowi
pomaga porzucić dotychczasowe życie, a Marię zabiera do Niemiec.
Młoda dziewczyna nie jest jednak w stanie poradzić sobie z
problemami psychicznymi i umiera w klasztorze.
WYMOWA
SPOLECZNA UTWORU 'Tajemnice
Paryża',
choć autor odżegnywał się od zamiaru stworzenia powieści
zaangażowanej, wielokrotnie kontestują panujący porządek
społeczny i protestują przeciw nędzy. Sue na łamach powieści
oskarżał panujący porządek społeczny o świadome tworzenie
ubóstwa na wielką skalę i wpędzanie w nędzę osób, które chcą
utrzymywać się ze swojej pracy, jednak otrzymują wynagrodzenia
nieadekwatne do włożonego trudu. Niektóre fragmenty utworu,
ukazujące życie rodzin robotniczych, przypominają estetykę
powieści realistycznej. Równocześnie Sue przeplatał te części
dzieła z fragmentami, w których, dla zachowania uwagi czytelnika,
przedstawiał okrucieństwa popełniane przez półświatek Paryża.RECEPCJA 'Tajemnice Paryża' były natychmiastowym sukcesem czytelniczym, zarówno wśród bogatej publiczności, jak i wśród uboższych czytelników gazety.... ... Utwór zyskał również pozytywne opinie wśród współczesnych autorowi literatów romantycznych, dla których 'Tajemnice Paryża' były przełomowym dziełem, wprowadzającym nową problematykę w obręb zainteresowania powieściopisarzy. 'Tajemnice Paryża' miały również wpływ na wiele innych utworów – 'N,ędznikow' Wiktora Hugo. 'Hrabiego Monte Christo' Aleksandra Dumasa, 'Tajemnice Marsylii' Emila Zoli, 'Tajemnice Londynu' George;a Reynoldsa, 'Nowe tajemnice Paryża' Leo Maleta. Publikacja 'Tajemnic Paryża' była również ważnym etapem w rozwoju francuskiej literatury masowej......"
No to teraz Umberto Eco dostępny na:
http://docplayer.pl/15293443-Umberto-eco-superman-w-literaturze-masowej.html
Tytuł
eseju: Eugeniusz Sue "Socjalizm i pocieszenie".
Początki dla pisarza były trudne bo:
„....mówi
o „ludzie”, ale lud jest jeszcze czymś obcym dla tego
znanego pisarza, zawodowego dandysa, który roztrwonił
majątek ojca, wydając pieniądze na luksusowe ekwipaże i
prowadząc tryb życia wyklętego estety
Jednakże
dopiero wtedy, kiedy Sue opisuje mansardę Morela, rodzinę
tego szlifierza drogocennych kamieni, uczciwego i
nieszczęśliwego, którego córka została podstępnie
uwiedziona i zmuszona do dzieciobójstwa przez perfidnego
notariusza Jakuba Ferranda, kiedy czteroletnia córeczka umiera
z nędzy na słomie, pozostałe dzieci cierpią zimno i
głód, żona jest umierająca, teściowa traci rozum i gubi
powierzone mu diamenty, komornicy zaś czyhają, aby zawlec go
do więzienia, Sue odnajduje właściwy styl....”
O
drodze autora:
„...Od
legitymizmu w polityce, dandyzmu w życiu prywatnym i
publicznym, satanizmu w estetyce do przyjęcia socjalistycznej
wiary.. ..i śmierci na wygnaniu. Oto intelektualna historia
Suego..”
O
ówczesnym odbiorze dzieła:
„...'Tajemnice
Paryża' odbierane były przez współczesnego im czytelnika,
jako dzieło ujawniające straszliwe stosunki społeczne,
które, wraz z nędzą, prowadzą do zbrodni. Zmniejszymy
więc nędzę, wspomóżmy opuszczone dzieci, wychowajmy na
nowo więźnia, nie stawiajmy prawowitego robotnika wobec
widma długów, uczciwej dziewczyny wobec konieczności oddania
się bogatemu uwodzicielowi, dajmy wszystkim szansę
odkupienia, braterskiej pomocy, chrześcijańskiego wsparcia, a
społeczeństwo stanie się lepsze. Cóż za szlachetne
przesłanie ! Jak nie zgodzić się z Suem ? Zło jest
chorobą społeczną. Oto lekarstwo. Książka, która zaczyna
się jako powieść o marginesie społecznym, odnosi sukces
jako powieść o Nieszczęśliwym Robotniku, Który Może Się
Odrodzić....”
No
to Umberto Eco okazał się szydercą znakomitym !! Dalej
czytamy:
„....'Tajemnice
Paryża są kiczowate..”
Ale
cos takiego to może powiedzieć Umberto Eco a nie taki
szary czytelnik jak ja. Zresztą jemu to potrzebne do tezy
wyrażonej w ostatnim zdaniu rozdziału nawiązującym do
tytułu książki:
„...Powinno
się jednak widzieć problemy literatury masowej. - od Suego
do naszych czasów - w perspektywie owej pocieszycielskiej
mistyfikacji..”
Więcej
pod podanym adresem, a mnie pozostaje gorąco polecić
Państwu i Suego, i Eco. 7/10
No comments:
Post a Comment