Saturday 6 July 2019

Lauren GROFF - „Fatum i furia”


Przepraszam,  że  jestem  naiwny;  przepraszam,  że  pochopnie  oceniłem  wysoko  „Arkadię”  (8/10),  rozciągając  atmosferę  powszechnego  zachwytu,  w  tym  Obamy,  nad  autorką  i  jej  „Fatum  i  furią”,  na  utwór  o  3  lata  wcześniejszy.  Przepraszam,  że  w  mojej  recenzji  zmieniłem  „nudna”  na  delikatniejsze  w  wymowie  - „niespójna”,  mimo  adekwatności  tego  przymiotnika  do  całej  jej  twórczości.
Nie  zmieniam  wspomnianej  recenzji,  bo  za  grzechy  trzeba  płacić,  a  pokutą  jest  lektura  tego  „arcydzieła”,  tj  nudnej  „kobyły”,  u  podstaw  której  nieodzowne  wydaje  się  retoryczne  pytanie:  
„Dlaczego  on  się  w  niej  ‘zakochał’  i  czemu  się  nie  rozstał,  zrozumiawszy  irracjonalność  związku??”
„Bo  los  taki….”
Książka  składa  się  z  dwóch  części,  których  różny  nastrój  wynika  z  oryginalnego  tytułu:  „Fates  and  Furies”  to  „Mojry  i  Erynie”  czyli  „prządki  życia  i  boginie  zemsty” 
Mojry (Wikipedia):  „..often known in English as the Fates…”   
„….Pierwotnie mojra było raczej pojęciem filozoficznym i oznaczało przeznaczenie i los człowieka oraz ogólne, nieubłagane prawa świata. Każda istota ludzka od narodzin miała swoją mojrę, określającą długość życia oraz szczęście i nieszczęścia jakie ją spotkają. Ta "indywidualna" mojra stanowiła część losu całego świata i w tym znaczeniu bezosobowa mojra była nieubłagana jak przeznaczenie. Mojra oznaczała prawa, których nawet bogowie nie mogli omijać, nie narażając porządku świata na niebezpieczeństwo. Z czasem wyobrażenie Mojry przyjęło postać pojedynczego bóstwa, które było personifikacją przeznaczenia człowieka, a później trzech sióstr - prządek losu człowieka, które mieszkały w pałacu w sąsiedztwie Olimpu, czuwając nad życiem każdego człowieka…”
Natomiast  Erynie (Wikipedia): 
„..also known as the Furies,  were  female chthonic deities of vengeance, sometimes referred to as "infernal goddesses" . A formulaic oath in the Iliad invokes them as "the Erinyes, that under earth take vengeance on men, whosoever hath sworn a false oath."
„…boginie i uosobienia zemsty (kary, gniewu) za wszelką nieprawość  oraz wyrzutów sumienia…”
A  więc   jest  ON -  zniewolony  przez  los  i  ONA -  żądna  zemsty.
Napisałem  to,  czego  nie  zauważyłem  ani  w  polskich,  ani  anglojęzycznych  recenzjach, a  teraz  polecam  recenzję  Jarosława  Czechowicza,  którą  poniżej  cytuję:  https://krytycznymokiem.blogspot.com/2016/05/fatum-i-furia-lauren-groff.html
„….„Fatum i furia” to opowieść o deficycie miłości oraz o jej nadmiarze w życiu. Jedno i drugie może być przekleństwem, ale prawdziwy dramat rozegra się wówczas, gdy żyć będą obok siebie osoba przekonana o tym, że nie jest warta żadnego uczucia, i ta, która uważa, że kochać ją powinien każdy. ..     …..Lauren Groff opowiada o oddaniu i o zemście. O tym, że budowany na oczach wielu obserwatorów związek może być wewnętrznie toksyczny, choć przecież małżonkowie trwają przy sobie latami i wspierają się w każdy możliwy sposób.  Nic odkrywczego, prawda? …     „Fatum i furia” to zręcznie napisana powieść, która najpierw jest śmiertelnie nudna, a potem stara się nadrobić to w postaci historii z nagromadzeniem wszystkich możliwych traum życiowych. W efekcie otrzymujemy powieść, w której najpierw – dla zabicia nudy – wydobywamy te wszystkie nawiązania kulturowe, które Groff nazywa na nowo i którymi żongluje na tyle sprytnie, że prezentuje ich nowe odczytania, a potem rozpaczliwie próbujemy nadążyć za natłokiem wydarzeń pominiętych w pierwszej części zdecydowanie zbyt monotonnej narracji. W efekcie otrzymujemy historię dość zwyczajnych przesłań. Misterna konstrukcja zakłóciła autorce łączność z rzeczywistością na tyle silnie, że Groff popełniła mimo wszystko powieść wtórną i zbyt wyraźnie dręczącą dydaktyzmem…    ….Summa summarum – jest to książka wyróżniająca się przede wszystkim tym, jakie głosy w mediach uruchomiły jej życie i jak mocno komercyjne stało się głoszenie wszem wobec, że Groff zaskakuje i uwodzi. Tymczasem – by nazwać to dosadnie – zwyczajnie nudzi, opowiadając wciąż tę samą historię o złożoności związków, w których każdy walczy o swoją pozycję na swój wewnętrzny sposób.”
Stosując  Czechowicza  summa  summarum  stwierdzam,  że  obaj  my  (i  wielu  innych) czujemy  się  zrobieni  w  bambuko,  bo  gdyby  nie  reklama  i  powoływanie  się  na  Obamę,  to  tego  czytadła  do  ręki  byśmy  nie  wzięli.  Nie  wpadając  w  skrajność,  jak  we  wspomnianej  wyżej  ocenie  „Arkadii”,  stawiam  gwiazdek  5/10,   tyle,  ile  liter  liczy  jej  fan  Obama.

 

1 comment:

  1. NAJLEPSZA MIŁOŚĆ ONLINE SPELL CASTER, ABY UZYSKAĆ ​​SWÓJ EX LOVER, MĘŻCZYZNA, ŻONA, DZIEWCZYNA LUB POWRÓT CHŁOPA. DODAJ GÓRĘ NA WHATSAPP: +2349083639501
     -Email-blackmagicsolutions95@gmail.com
    Witam wszystkich Am Christian Hofman, jestem z USA. Pracuję dla międzynarodowej firmy Apache Corporations, poznałem Babę Nosę podczas mojej podróży do Afryki, poszedłem tam na kontrakt Negocjacje i przegrałem z inną firmą, byłem zdruzgotany i złamany, a kilka miesięcy temu właśnie się rozwiodłem, moja żona wyjechała z moimi dziećmi i ta praca była moją drogą do dobrego życia i odzyskania rodziny. Po moich konsultacjach z Babą Nosą wykonał dla mnie zaklęcie, a ja dostałem kontrakt, a kilka miesięcy później moja żona i dzieci wróciły do ​​mnie i wszystko to zawdzięczam duchowemu czarowi i mocom Baby Nosa. Jestem świadkiem baby Nosy, duchowego ojca wielu wielkich ludzi. dla każdego z twoich duchowych problemów i zostanie to rozwiązane. Może sprawić, że staniesz się bogaty bez rytuałów krwi, przywrócisz swojego ex_husband, ex_wife, ex _ boyfriend lub dziewczynę tylko wtedy, gdy będziesz mógł dzisiaj pisać tekst lub WhatsApp baba Nosa
        +2349083639501. jeśli masz problemy z następującymi
    (1) Jeśli chcesz odzyskać swój ex.
    (2) jeśli zawsze masz złe sny lub uprawiasz seks we śnie.
    (3) Chcesz zostać awansowany w swoim biurze.
    (4) Jeśli potrzebujesz uprawnień do wygrania sprawy sądowej
    (5) Każda forma zaklęcia
    (7) Zaklęcie tonu dowodzenia
    (8) Pierścień zabezpieczający
    (9) Pierścień sukcesu podróży
    (10) Moc duchowa dla ludzi Bożych
    (11) Przywiąż męża / żonę do siebie na zawsze sam
    (12) Chcesz, żeby kobiety / mężczyźni biegali za tobą. (13) Jeśli chcesz mieć dziecko.
    (14) Chcesz być bogaty bez rytuałów krwi. (15) Jeśli potrzebujesz pomocy finansowej.
    (16) Opieka ziołowa
    (17) Jeśli nie możesz zaspokoić pożądania seksualnego swojej żony. z powodu słabej erekcji.
    (18) Jeśli masz chorobę HIV i siłę do leczenia chorób nowotworowych, zadzwoń do Baba Nosa na +2349083639501
    TRADYCYJNA MEDYCYNA Herbal Home & Native Doctors. Gabinet
    Adres nr 20 ścieżka z kości słoniowej, stan Ife Osun ... k

    ReplyDelete