Tuesday 23 July 2019

Jacek GALIŃSKI - „Kółko się pani urwało”


Nic  nie  znalazłem  o  autorze,  więc  przechodzę  do  książki.  Na  LC  6,53 (547 ocen i 205 opinii),  przy  rozpiętości  ocen  od  PAŁY  do  ARCYDZIEŁA.  Nie  zgadzam  się  ze  skrajnościami,  bo  „dziesiątki”  to  znajomi  autora  i  zleceniodawcy  wydawnictwa, a  więc  problem,  który  wypacza  średnią  na  LC.  Nie  zgadzam  się  również  z  moim  ulubionym  recenzentem  Jarosławem  Czechowiczem  („Krytycznym  okiem”  https://krytycznymokiem.blogspot.com/2019/04/koko-sie-pani-urwao-jacek-galinski.html),  który  zresztą  szczerze  oznajmia:
„..Czytałem tę powieść dużo wcześniej, jeszcze zanim stała się książką z okładką, przesłaniem, promocją i ceną detaliczną…”
-  co  pozwala  przypuszczać,  że  autora  (bądź  redaktorów  wydawnictwa)  zna  i  dlatego  jest  w  ocenie  nader  łagodny.
To   krótko  ja:  pozytywy:  jak  na  debiut  -  niezłe.  Naśladownictwo  mojej  ulubionej  śp  Joanny  Chmielewskiej  -  udane.  Minusy  to  niestabilność  przyjętej  konwencji   i  o  wiele  niższy  poziom  intelektualny   niż  u  wspomnianej  autorki.  Przypomnę,  że  książki  Chmielewskiej  podobały  się  większości  czytelników,  lecz  przyswojenie  aluzji,  porównań  czy  odniesień  zależało  od  poziomu  intelektualnego  czytającego. 
Ze  względu  na  debiut  decyduję  się  na  7/10,  wraz  z  życzeniami  udoskonalania  warsztatu  i  zdobycia   mojej  bezgranicznej  sympatii,  której  wyrazem  były  same  dziesiątki  dla  poprzedniczki.



No comments:

Post a Comment