Friday 6 July 2018

Monika SZWAJA - "Matka Wszystkich Lalek"


Przeczytałem większość recenzji na LC i odnoszę wrażenie, że czytaliśmy różne książki, bo mnie najbardziej poruszył mechanizm indoktrynacji dziecka oraz nienawiści Niemców do Polaków.
Indoktrynację znam tak z opowieści (np Pawka Morozow, Cezary Baryka, junacy, drużyny walterowskie Kuronia, nie mówiąc o pionierach i komsomole czy Hitlerjugend), jak i autopsji ( i OH, i tzw nauka religii). Co do nienawiści odczułem zdziwienie, bo obarczanie winą Polaków za praktycznie wszystko (prawie jak "wina Tuska") jest groteskowe, a stosunek Niemców do Polaków to nie nienawiść, a przede wszystkim pogarda, czego wyrazem jest określenie nas jako Untermenschen.

Zgadzam się z oceną na LC 7,37 (1029 ocen i 133 opinie) oraz powtarzającym się stwierdzeniem że „...książka napisana lekkim, swobodnym i przystępnym językiem ..", lecz nie rozumiem jak można lekko przełknąć tak skrajnie niesprawiedliwy obraz Polaków. Te stereotypy dalej istnieją i nie zniwelują ich polskie banery o dumie narodowej.

Mimo przewidywalnego powrotu do korzeni i poniekąd triumfie polskości, gorzko mnie po tej lekturze i nie odczuwam, podkreślanego wielokrotnie w recenzjach "ciepła i pogody ducha", bo odbieram je za lukrowanie bardzo przecież kontrowersyjnej historii stosunków Polaków i Niemców.

Powierzchowny odbiór treści, jak i łatwowierność w "nawrócenie" sprzyja wysokim ocenom, a ja nie mogę dać więcej niż gwiazdek 6


No comments:

Post a Comment