Friday 1 June 2018

Martin DAVIES - "Ptak Uliety"


Ogólne niedoinformowanie, bo w książce, jak i na LC, brak danych o autorze, o wspomnianych na okładce Banks i Cook, nie mówiąc o tytułowym ptaku.
Nie umiem czytać nawet najlżejsze książki, bez poznania osób, nazw etc, ogólnie - lubię rozumieć, co czytam. Wiec sobie poszukałem, a tym co znalazłem dzielę się z Państwem

Martin Davies (ur.1965) - brytyjski pisarz. Na LC ma cztery książki, lecz tylko tą jedną po polsku, z wynikiem 6 (26 ocen i 5 opinii); fanów 0, więc i Ty możesz zostać pierwszym. Ta książka z 2005 roku jest.....
......about Joseph Banks and the 'Mysterious Bird of Ulieta...”

Joseph Banks (1743 – 1820) - brytyjski naturalista. Wikipedia:
...Uczestniczył jako botanik w pierwszej wyprawie Jamesa Cooka w latach (1768-1771)... ...Przypisuje mu się wprowadzenie na zachodzie eukaliptusa, akacji, mimozy...”
James Cook (1728 – 1779) - Organizator i kierownik trzech wypraw dookoła świata (1768-1780)..
Mysterious Bird of Ulieta – Skworczyk wulkaniczny. Wikipedia:
...gatunek średniej wielkości ptaka z rodziny szpakowatych. Znany wyłącznie z wyspy Raiatea (Polinezja Francuska). Został odkryty w 1774, nie był już później notowany. Wymarły... ...Skworczyk wulkaniczny znany jest z ilustracji akwarelą z 1774 oraz opisów Forstera I Lathama, które dotyczyły samicy odłowionej pod koniec maja 1774 na Raiatea podczas drugiej podróży Jamesa Cooka. Okaz ten zaginął, w momencie opisania go przez Lathama (1783) znajdował się w kolekcji Josepha Banksa...”
No to teraz o książce. Zaczyna się szablonowo: akcja toczy się równolegle: obecnie i ponad 200 lat temu. W trakcie lektury pierwszych 100 stron, dwa razy sen mnie zmorzył, lecz postanowiłem czytać dalej bo sam pomysł interesujący.
Przygotowałem się do lektury, nastawiłem „pozytywnie” i czekałem do ostatniej strony, że akcja ożywi się. Nic z tego. Nuda i nieudacznictwo, a zarżnąć dobry wątek to wyjątkowa sztuka.
Nie polecam; strata czasu; góra 4/10



No comments:

Post a Comment