Saturday 9 June 2018

ks. Jan TWARDOWSKI - "Kiedy mówisz, że kochasz.."


ks. Jan TWARDOWSKI - "Kiedy mówisz, że kochasz.."
"Quando dici che ami..."

Wybór wierszy ks. Jana Twardowskiego z równoległym przekładem na język włoski. Pierwszy raz spotkałem się z takim pomysłem sześćdziesiąt lat temu, gdy wydano wiersze T.S. Eliota: na jednej stronie wersję oryginalną, a na drugiej polskie tłumaczenie. Tutaj mamy sytuację odwrotną, więc podobne odczucia mogą mieć Włosi, lecz i ja, znający tylko łacinę, czytam z przyjemnością te piękne strofy po włosku i dochodzę do niezbyt odkrywczego wniosku, że melodyjnością języka ustępujemy, a cudowne wiersze Księdza w tym przekładzie jeszcze zyskują.

Jako przykład niech posłuży króciutki wiersz pt „Na dobranoc”

Rozgadana wiedza
wymowna poezja
przez radio Szopen mówić do mnie będzie
całuję cię na dobranoc mój krzyżyku niemy
bo milczy tylko prawda i nieszczęście

I tłumaczenie:
PER LA BUONA NOTTE
La scienza chiacchierona
la poesia eloquente
Chopin che mi parlera alla radio
ti bacio la mia crocetta mutta per darti la buona notte
perche tacciono solo la verita e la disgrazia

Wspaniała przygoda estetyczna 10/10

No comments:

Post a Comment