Sunday 11 February 2018

Honoré de Balzac - "Pierwsze kroki"

Honoré de Balzac - "Pierwsze kroki"

„WOLNE LEKTURY” REWELACYJNIE WYWIĄZUJĄ SIĘ Z EDUKACYJNEJ MISJI. DZIĘKUJĘ!
"Pierwsze kroki" dostępne na:
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/balzac-komedia-ludzka-pierwsze-kroki/

Honoré de Balzac (1799 – 1850) - obok Dickensa i Tołstoja jeden z najważniejszych twórców współczesnej powieści europejskiej, autor monumentalnego cyklu powieściowego "Komedia ludzka", do którego kluczem jest przerabiany w szkołach "Ojciec Goriot".

Cykl, liczący ponad 130 utworów, podzielił na "księgi", a omawiane "Pierwsze kroki" z 1844 wchodzą w skład Księgi I pt "Sceny z życia prywatnego".

Wczesną młodość (lata 50. ubiegłego wieku), spędziłem w oparach twórczości Balzaca, jako, że moja mama była jego entuzjastką, a że razem chodziliśmy do Biblioteki Publicznej, to w oczekiwaniu na nią, nie mając co czytać, czytałem "jej" książki. Nie powiem, podobały mnie się i obecnie przeglądając wykaz jego dzieł naliczyłem ponad 10 pozycji. Na LC umieściłem zaledwie dwie pozycje dopiero obecnie poznane, bo skleroza uniemożliwia mnie recenzować tamte sprzed 60 lat. "Pierwszych kroków" też chyba wcześniej nie czytałem, a na pewno nic nie zapamiętałem.

Bohater utworu Oscar Husson to ubogi młodzieniec starający się zrobić karierę czyli jeszcze jedna, typowa dla Balzaca, historia parweniusza. Po pierwszych niepowodzeniach, zaczyna odnosić sukcesy. Więcej nie zdradzę, bo może Państwo skorzystają z okazji, jaką stworzyły "Wolne lektury", i zechcą przeczytać sami.

Birbant Balzac nieustannie miał problemy finansowe, więc jakość przegrywała z ilością, niemniej w większości przypadków tworzył literaturę wartościową, a na pewno ciekawą, dzięki czemu mogę z pełnym przekonaniem polecić Państwu omawianą książkę i mógłbym dać gwiazdek 7, ale nie mogę ze względu na mojego ukochanego Boya, który swoją przedmową (i tłumaczeniem) podnosi wartość wydania do 8 gwiazdek.

Nie ma sensu dublować Wikipedii, w której dokładne omówienie tej książki znajdziecie Państwo na:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pierwsze_kroki



No comments:

Post a Comment