Saturday 29 August 2015

Jane AUSTEN - "Duma i uprzedzenie"

Jane AUSTEN - "Duma i uprzedzenie"

Klasyka. Jane Austen (1775-1817), córka prowincjonalnego duchownego kościoła anglikańskiego, obdarzona zmysłem obserwacji, wykazywała niezwykłą zdolność ironizowania, dzięki czemu czytelnik ma radochę od pierwszej do ostatniej strony. Podam za przykład odpowiedż pana Bennet na obszerną relację żony z balu, a szczególnie z kim tańczył nowy sąsiad (str.12):
"- Gdyby miał choć odrobinę współczucia dla mnie.. ..nie tańczyłby i połowy tego! Na Boga, nie mów mi już więcej o jego partnerkach. Że też nie skręcił sobie nogi na początku balu!"
Pan Bennet jest w błędzie, gdyby sąsiad skręcił sobie nogę, relacja jego żony byłaby jeszcze obfitsza.
O tej książce wszystko już powiedziano, więc ja tylko zauważę, że skoro po 200 latach bawi, to znaczy, że ząb czasu jej boleśnie nie ukąsił, a że takich, zweryfikowanych pozytywnie przez czas, książek mało, to nie można nie dać 10 gwiazdek. (Mimo, że arcydziełem nie jest, i mimo swojej nieobecności na liście „moich ulubionych książek”)

No comments:

Post a Comment