I następny
pisarz, o którym
nie słyszałem. Na
podstawie Wikipedii:
„..Colson Whitehead (ur. 6 listopada 1969 w Nowym Jorku) –
amerykański pisarz, laureat Nagrody Pulitzera, National Book Award i Nagrody im. Arthura C. Clarke’a…. ….Największy sukces
przyniosła „Kolej podziemna. Czarna krew Ameryki” (tytuł oryg. The Underground Railroad) z 2016 r. Książka
stała się bestsellerem i
została wyróżniona prestiżowymi nagrodami: Pulitzera, National Book Award, Arthura C. Clarke’a, Goodreads Choice Award, a także Andrew Carnegie Medals for Excellence
in Fiction and Nonfiction.
„Miedziaki” z 2019 zostały oparta
na prawdziwych wydarzeniach, opisuje zakład poprawczy dla Afroamerykanów na południu Stanów Zjednoczonych, prowadzony w czasach gdy Martin Luther King sprzeciwiał
się prawom Jima Crowa*….”
* Prawa Jima Crowa (ang. Jim Crow laws) – regulacje,
które miały za
zadanie ograniczenie praw byłych murzyńskich niewolników oraz pogłębianie separacji między białą a czarną ludnością w tych stanach.
RECEPTION (Wikipedia)
According to literary aggregator Book Marks the
novel received "Rave" reviews.
Parul Sehgal, writing in The New York Times, said "Whitehead
has written novels of horror and apocalypse; nothing touches the grimness of
the real stories he conveys here." The Washington Post critic Ron Charles wrote, "It shreds
our easy confidence in the triumph of goodness and leaves in its place a hard
and bitter truth about the ongoing American experiment."
Writing in NPR, Maureen
Corrigan said "It's a masterpiece squared, rooted in
history and American mythology and, yet, painfully topical in its visions of
justice and mercy erratically denied."
The New Republic exclaimed,
"The Nickel Boys is
fiction, but it burns with outrageous truth.". Meanwhile, The Guardian wrote, "He demonstrates to superb effect
how racism in America has long operated as a codified and sanctioned activity
intended to enrich one group at the expense of another."
Z notki
Wydawnictwa Albatros:
„..Ale
kiedy jest się czarnym chłopcem żyjącym we wczesnych latach 60. XX wieku na
amerykańskim Południu, gdzie stosunki społeczne wciąż regulują prawa Jima
Crowa, niewinny błąd może przekreślić nadzieje na świetlaną, a nawet
jakąkolwiek, przyszłość.
Elwood zostaje skazany na pobyt w poprawczaku nazywanym „Miedziakiem” (The Nickel Academy), którego misją jest „fizyczne, intelektualne i moralne” kształtowanie młodocianych przestępców, tak żeby pod jego pieczą wyrośli na „uczciwe i honorowe” jednostki.
W rzeczywistości Akademia okazuje się groteskową komnatą grozy, gdzie sadystyczna kadra bije i wykorzystuje seksualnie uczniów, korupcja i kradzieże są powszechne, a każdy chłopiec, który odważy się na opór, przepadnie bez wieści.
Ten zakład poprawczy na Florydzie istniał naprawdę – przez sto jedenaście lat przewinęły się przez niego tysiące podopiecznych, których bezlitośnie katowano, poniżono i łamano…”
Elwood zostaje skazany na pobyt w poprawczaku nazywanym „Miedziakiem” (The Nickel Academy), którego misją jest „fizyczne, intelektualne i moralne” kształtowanie młodocianych przestępców, tak żeby pod jego pieczą wyrośli na „uczciwe i honorowe” jednostki.
W rzeczywistości Akademia okazuje się groteskową komnatą grozy, gdzie sadystyczna kadra bije i wykorzystuje seksualnie uczniów, korupcja i kradzieże są powszechne, a każdy chłopiec, który odważy się na opór, przepadnie bez wieści.
Ten zakład poprawczy na Florydzie istniał naprawdę – przez sto jedenaście lat przewinęły się przez niego tysiące podopiecznych, których bezlitośnie katowano, poniżono i łamano…”
Towarzysz Wiesław miał
rację posługując się
argumentem:
„A w
Ameryce Murzynów biją…”
„Northman” na
LC pisze:
„…Powieść
godna polecenia. Sądzę, że nie będzie żadnej przesady w stwierdzeniu, że
"Miedziaki" to absolutne "must read" jeśli chodzi o książki
2019 roku - i to z wielu powodów. Zarówno jako pewne świadectwo prawdy, jako
swoisty literacki głos sumienia Ameryki, ale także przez wzgląd na walory samej
książki - a tych bynajmniej nie brakuje…”
A ja
się z nim zgadzam, choć
na starość wolę
książki pogodniejsze 8/10
No comments:
Post a Comment