Sunday 18 December 2016

Jacek LUSIŃSKI - "Carte blanche"

Jacek LUSIŃSKI - "Carte blanche"

Książka i film oparte a prawdziwej historii nauczyciela – pasjonata, tracącego sukcesywnie wzrok.
Na podstawie Wikipedii
Jacek Lusiński (ur. 1969) - reżyser, scenarzysta, autor tekstów piosenek oraz tej książki, wydanej w 2015 roku (film na jej podstawie też w 2015).
„Kacper Bielik, nauczyciel historii w liceum, zaczyna tracić wzrok. Diagnoza lekarska potwierdza, że jest to nieodwracalny proces spowodowany wadą genetyczną. Nie chcąc tracić pracy, Kacper postanawia ukryć swoją chorobę przed otoczeniem. Film oparty jest o autentyczną historię Macieja Białka, niewidomego nauczyciela historii z Lublina..."

Mimo, że słyszałem wcześniej o historii Macieja Białka, mimo przewidywalności wydarzeń nie potrafiłem przerwać lektury nawet na sekundę. Piękna, optymistyczna historia o zwycięstwie człowieka nad własnymi słabościami i ponurą rzeczywistością, wzmacniająca wiarę w człowieka, opowiedziana świetnie uchwyconym współczesnym językiem, tryskająca humorem mimo nieuleczalnej choroby, a więc jakby wydawało się beznadziejnej tragedii. Głównemu wątkowi towarzyszą inne, pozornie mniejsze tragedie; pozornie, bo nie powinno się poddawać ich gradacji; a i one znajdują rozwiązanie, bo nie ma sytuacji bez wyjścia. Do tego autor mnie rozbawił, cytując dwukrotnie złotą myśl Thomasa Jeffersona (s. 39 oraz s. 71) za pierwszym razem w trakcie rozmowy między bluzgającą uczennicą i poprawnie wyrażającym się nauczycielem:
"- Thomas Jefferson mówił, że człowiek, który żyje jak zboże, staje się słomą historii.
Klara wpatrywała się w niego z coraz większą uwagą.
A co to niby znaczy?
A skąd ja mam, kurwa, wiedzieć? - rzucił zgryźliwie i odszedł.."
Nauka nie poszła w las; Klara rewanżuje się tą sekwencją nauczycielowi, w chwili jego słabości.
Jestem oczarowany, a dziewięcioma gwiazdkami chcę zmusić Lusińskiego do wzięcia się za pisanie.

No comments:

Post a Comment