Saturday 3 December 2016

Isabel ALLENDE - "Miasto Bestii"

Isabel ALLENDE - "Miasto Bestii"

Isabel Allende Llona (ur.1942) chilijsko – amerykańska pisarka, w jej książkach aspekty magicznego realizmu, zdobyła popularność powieścią "Dom duchów" (1982), a polskie wydanie obecnie omawianego "Miasta Bestii" jest z 2002 roku. Na LC ma 6,19 (211 ocen i 13 opinii). Książkę można podsumowac ostatnią frazą ze stopki redakcyjnej:
"......a największą bestią okazuje się zachłanny biały człowiek...."

Zacząłem czytać i coś zaczęło mnie drażnić, więc zacząłem szperać w internecie na temat tej książki. Najpierw dowiedziałem się, że przeznaczona jest ona dla młodzieży i źle o niej pomyślałem; szczęśliwie, w Wikipedii anglojęzycznej znalazłem, że jednak dla dzieci, z czym łatwiej się pogodzić, bo "dzieci" to pojęcie szerokie. Ponieważ moje starcze zdziecinnienie jest na poziomie "starszaków", odłożyłem książkę przeczytawszy stron 99 i może sięgnę po nią niedługo, gdy postępująca demencja przeniesie mnie na poziom "maluchów".

Jak na razie zadaję sobie retoryczne pytanie czy tak skrajnie rozwydrzony piętnastolatek jak przedstawiono na str. 12, tj dewastujący kompletnie mieszkanie rodziców, rokuje szanse na jakąkolwiek poprawę?

Jeżeli ta książka przeznaczona jest dla młodych ludzi, to takiego bandytyzmu winno w niej nie być. Pedagogika!

By nie psuć statystyk dam gwiazdek aż 5, bo z jednej strony wspomniany opis szczeniackiej histerii wpływa ujemnie na ocenę, lecz z drugiej - wyprawa do Amazonii jest wg licznych recenzentów przedstawiona interesująco.



No comments:

Post a Comment