Tuesday 13 November 2018

FANTAZMATY tom I


 Przyszło  mnie  poznać  „Fantazmaty  tom  I”  po  tomie  II.  Przypominam  więc  tylko  o  nagrodach  jury  na:   https://www.fantastyka.pl/informacje/pokaz/1793,   a  sam  omawiany  zbiór  jest  dostępny  na:  https://fantazmaty.pl/projekty/fantazmaty-tom-i/?fbclid=IwAR1JhuYPr0Q6WAQQD3OPZ2bv7jWMMCPKN3OQJL-lCHEuLPE7rdWDAb3omEg
Zbiór  rozpoczyna  Paweł  Majka  „Trupy”  (s.7 e-book).  Brak  informacji  pozwala  mnie  tylko  przypuszczać, że  to  ten  znany  Majka,  ur.1972,  autor  „Niebiańskich  Pastwisk”,  mający  na  LC  21  pozycji.  To  opowiadanie  rutyniarza  odbieram   jako  żartobliwy  moralitet,  z  oryginalnymi  fantazjami  seksualnymi.  Nieszkodliwe,  zabawne,  zasługuje  na 7/10
Agnieszka  Hałas (ur.1980) „Pod skórą” (s.56).  Ma  25 pozycji  na  LC,  a  ja  dwukrotnie  recenzowałem  jej  utwory  i  w  obu  przypadkach  dałem  pałę.  W tym -  przeważa  motyw  kazirodztwa,  nie  bardzo  rozumiem  powodu  umieszczenia  tego  opowiadania  w  tym  zbiorze. Dla  świętego  spokoju  daję  gwiazdek  3/10  i  rezygnuję  z  czytania  „po  kolei”. 
A  teraz  wybór  uwzględniający  wyróżnienia  jury:      
 Kamila  Dankowska  „Drakodoncja  stosowana”  (s.673)  I miejsce  wg  jury……  Już  nowotwór  językowy  w  tytule  zapowiada  dobrą zabawę,  bo  drakodoncja  przynosi  lepsze  profity  niż  endodoncja,  zajmująca  się  zawsze  zdrowymi  zębami  krasnoludków. W  dodatku  smoczy  drakodonta  nazywa  się  nomen omen – Dratewka,  a  smok -  Wawel.  No  to  fajnie  było!  8/10
Miałem  zamiar  zrecenzować  dalsze  opowiadania  wyróżnione  przez  jury,  lecz  wpierw  chciałem  znaleźć  dane  Dankowskiej. Jej  danych  nie  znalazłem,  a  za  to  trafiłem  na,  w  pełni  satysfakcjonującą  mnie,  recenzję  Damiana  Drabika  (ur.1992),  którą  polecam  pod  adresem:    http://kulturacja.pl/2018/04/antologia-fantazmaty-tom-1-recenzja/
Jako,  że  nie  jestem  zagorzałym  fanem  takiej   literatury (z  małymi  wyjątkami  np.  dla  P.K.Dicka),  to  przytaczam  zakończenie  recenzji  Drabika,  a  sam  zachwalam   pomysł  Dawida  Wiktorskiego  cum  consortes  i  daję  całości  gwiazdek  7/10
„……Podsumowując, pierwszy tom Fantazmatów to naprawdę solidna antologia o zróżnicowanym – co oczywiste dla tego typu zbiorów – poziomie, choć nie ma tu drastycznych różnic i próżno szukać tekstów po prostu słabych. Doświadczeni autorzy robią swoje, natomiast debiutanci świetnie się w tę antologię wpisali. Dużo świeżych, a niekiedy oryginalnych konceptów, olbrzymie zróżnicowanie tematyczne i gatunkowe, wreszcie ogrom czytania. To ponad 500 stron opowiadań. Czy kogoś trzeba jeszcze zachęcać?”
Postanowiłem  dodać  dwa  słowa  o  zdobywcy  II  miejsca,  Krzysztofie  Rewiuku  i  jego  opowiadaniu  „Na  obraz  i  podobieństwo” (s.832),  którego  tytuł  kojarzy  się  „religijnie”.  Trudny  temat  etyki  w  badaniach  antropologicznych  w  kontekście  małpa – neandertalczyk – człowiek.  Tekst  odważny,  dyskusyjny.  Chyba  debiut.  7/10

No comments:

Post a Comment