Wednesday 30 June 2021

Bernhard SCHLINK - „Lektor"

Ogłoszony  bestsellerem,  na  LC  10465  czytelników,  7,2(5327  ocen  i  462 opinii),  niewątpliwie  nim  został,  a  to  głównie  dzięki  tematowi  (romans  kobiety  po  makabrycznych  przejściach  z  nieopierzonym  małolatem)  oraz  adaptacji  filmowej  z  Kate  Winslet.

Wśród  bezkrytycznych  opinii  znalazłem  jedną,  która  mnie  odpowiada,  a  jest  opatzona  godłem  Makrauchenia;

„To nie jest miłość. Zauroczenie to też słowo na wyrost. Czym nastolatek może zaimponować dojrzałej prawie czterdziestoletniej kobiecie? Wiadomo. A czym ona jemu, może i nad wyraz dojrzałemu piętnastolatkowi? Też wiadomo. Ona - przedstawiona jako zagubiona analfabetka  rozmiłowana w literaturze, litościwie wykorzystująca na własny użytek i tak skazane więźniarki - bezwolny trybik w machinie wojny. I on jako nieświadomy niczego obserwator, który dopiero w trakcie procesu zaczyna myśleć górną częścią ciała. Dylematy moralne,  których tutaj nie ma. I dodam, że jestem oburzona przedstawianiem książki jako arcydzieło, i że jedyną wartością jest gra Kate Winslet bez której nie byłoby arcydzieła.”

Nie  będę  tak  okrutny  jak  autorka  powyższej  opinii  (2/10),  bo  jest  to  zgrabne  CZYTADŁO  i  dlatego  dam  5/10 

1 comment:

  1. Raczej nie dla mnie. Ocena 5 / 10 . Nie lubię takich wątków w literaturze. Serdecznie pozdrawiam z Południa Polski, gdzie wciąż pada, czasem grzmi :) I po szczepieniu ostatnim przeciwko Covid :)

    ReplyDelete