Thursday 14 February 2019

Andrzej STASIUK - „Jadąc do Babadag”


Zasłużona  Nike  w  2005.  Na  stronie  https://pl.wikipedia.org/wiki/Jad%C4%85c_do_Babadag
Jadąc do Babadag – książka Andrzeja Stasiuka opublikowana w 2004 roku. Jest to zbiór wspomnień i refleksji autora z podróży, które odbywał kilkakrotnie przez kraje środkowo-wschodniej Europy, takie jak: SłowacjaWęgrySłoweniaChorwacjaAlbaniaUkrainaRumunia czy też Mołdawia i Naddniestrze.  Autor wspomina ludzi, obyczaje, opisuje miejsca i krajobrazy. Podróżuje samochodem, pociągiem, autostopem oraz promem. Na szczególną uwagę zasługują refleksje pisarza nad mentalnością i obyczajami mieszkańców tej części Europy, uważanej przez wielu za prymitywną i zacofaną. Jest to książka podróżnicza, ale nie tylko w sensie geograficznym. Jest to także podróż w sensie duchowym. Refleksja nad bytem i przemijaniem….”
Nic  dodać,  nic  ująć.  Bomba!!  Recenzowałem  Stasiuka  7 pozycji,  czytałem  więcej,  10  gwiazdek  dałem:  „Bóg  z  Radia”,  „Dziewięć”,  „Wiersze  miłosne  i  inne”  oraz  „Jadąc  do  Babadag”.   Widzę  na  LC,  że  ta  pierwsza  pozycja  (króciutka)  pozostaje  nieznana,  więc  proponuję  Państwu  zacząć  od  niej.  Adres:  https://www.tygodnikpowszechny.pl/bog-z-radia-141465
W  swojej  umiejętności przekazywania  osobistych  refleksji   na  każdy  temat,  osiągnął  tu  Stasiuk  szczyty  i  naprawdę  warto  przyzwyczaić  się  do  jego   pozornie  spokojnego  stylu  opowiadania.   Gorąco  polecam  10/10
   

2 comments:

  1. Przymierzam się do lektury Autora :)

    ReplyDelete
  2. Już od dawna mam na liście. Tyle że nie idzie dostać w łapki, bo zawsze jest wypożyczona, a ja z zasady nie kupuję przed przeczytaniem. Niemniej to dobrze o niej świadczy, że są do niej kolejki :). Pozostałych tytułów na liście nie miałam, dopisałam :)

    ReplyDelete