Wednesday 26 May 2021

Elif SHAFAK - „10 minut i 38 sekund na tym dziwnym świecie”

Tytuł  jest  niewątpliwie  słuszny,  przynajmniej  w  materii  dziwności  świata,  bo  jak  wytłumaczyć  moją  ignorancję  skoro  nieznajoma  mnie  Shafak  zdobywa  w  ciągu  pół  roku  serca  czytelników  (na  LC  7.46 (631 ocen i 116 opinii)),  a   w  dodatku  ją  znają  i  kochają  już  wcześniej  (14  pozycji,  175 fanów, 2890 czytelników,  aż  6  książek  zyskało  oceny  powyżej 7/10).  A  ja  nigdy  o  niej  nie  słyszałem…  Dziwny  ten   świat..     …Wikipedia:

„….Elif Şafak (ur. 1971 w Strasburgu) – turecka powieściopisarkafelietonistkanauczycielka akademicka (doktor nauk politycznych) i feministka, uznawana za najlepszą współczesną pisarkę turecką,  jedna z najpopularniejszych tureckich autorek obok Orhana  Pamuka, który nazwał  ją „najlepszą turecką pisarką ostatniej dekady”….”

Znalazłem  recenzję  Czechowicza   http://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/10/10-minut-i-38-sekund-na-tym-dziwnym.html  zakończoną  słowami: 

„….Piękna powieść o tym, że codziennie odkrywamy coś nowego i nazywamy swoją tożsamość jako sumę bólu, ale także radości.”

I  pod  tym  się  podpisuję,  lecz  jego  entuzjazmu  nie  podzielam,  bo  mroki  Stambułu  pozostają  dla  mnie  mroczne,   a   tamtejsi  rozbitkowie  mało  wiarygodni.   Niemniej  ta  książka  porusza,  porusza   jak „Pamiętnik” Sparksa,  „Pachnidło”  Suskinda”  czy  „Chłopiec  z  latawcem” Husseiniego,  nie  mówiąc  o   „naszym” Szostaku   (przebiegając  moje  recenzje   z  największą  ilością  plusów  i  równocześnie   „poruszające”  nie  mogę  pominąć  „Tajemniczego  ogrodu” Burnetta)   porusza  i  pozostaje  w  pamięci  wraz  z  jej  autorką,  która  jest  młoda (50 lat)  i  moje   9/10  otwiera  pole  do popisu.  Jeśli  komuś  powyższy  zestaw  tytułów  się  nie  podoba,  to  niech  wskaże  przy  której  się  nie  popłakał.   Mnie  już  wolno,  bom  stary.

 

1 comment:

  1. Z przyjemnością sięgnę, dziękuje za recenzję i pozdrawiam z chłodnego południa Ojczyzny :)

    ReplyDelete