Tuesday 22 August 2017

Władysław A. SERCZYK - "Iwan IV Groźny"

Władysław A. SERCZYK - "Iwan IV Groźny"

Władysław Andrzej Serczyk (1935 – 2014) - polski historyk, profesor, zajmujący się historią stosunków polsko – kozackich i polsko – ukrainskich. To tyle z Wikipedii, a ode mnie to, że trzem jego książkom ("Katarzyna II", "Kultura rosyjska XVIII wieku" oraz "Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku") dałem po 10 gwiazdek, wzmiankowałem o nich, lecz nie recenzowałem, bo za wysokie progi na moje nogi, że jak ktoś chce się uczyć, to na pewno może z lektur Serczyka i że ta ma dodatkowy walor dla niewprawnych czytelników dzieł historycznych, bo ma ścisłego tekstu zaledwie 163 strony.
Aby Państwa zachęcić podaję, że Iwan oprócz tego, że był Groźny, to miał siedem żon i wiele kochanek, a to jest „cuś”.
W podsumowaniu Serczyk pisze (s. 168):

„...Gwałtowny, niepohamowany i nieobliczalny władca pozostawił coraz powszechniejsze przekonanie o wszechwładzy monarszej i konieczności uległego podporządkowania się woli cara.
Przy wszystkich negatywnych skutkach panowania Iwana IV, ten jeden poważnie ułatwił rozwiązanie problemów, przed jakimi stanęli jego następcy, a zwłaszcza budowę silnego, scentralizowanego państwa absolutystycznego. Miało się to jednak stać dopiero za lat kilkadziesiąt.”

Perełka dla miłośników historii. 10/10

No comments:

Post a Comment