Thursday 15 January 2015

Alter KACYZNE - "Chore perły i inne opowiadania"

Alter KACYZNE - “Chore perły i inne opowiadania”
Alter Kacyzne /1885-1941, zamordowany w Tarnopolu/, uczeń An-skiego i Pereca, to jeszcze jeden wspaniały twórca w jidysz. Tylko, że kiepsko trafiłem, bo ten zbiorek siedmiu opowiadań jest, nazwijmy to delikatnie, dość przypadkowy. Co gorsza indywidualnie, również żadnego z tych opowiadań nie zaliczyłbym do perełek literatury pisanej w jidysz. A ja lubię żydowskich pisarzy i już wielu recenzowałem począwszy od Singera, poprzez wymienionych wyżej do Perlego. O tym zbiorku nic więcej nie mam do powiedzenia, więc polecę najwyżej przeze mnie ocenione: Jehoszua Perle „Żydzi dnia powszedniego” /10 gwiazdek/; Singer „Śmierć Matuzalema i inn” /9/ oraz „Opowieść o Królu Pól”/9/, Szolem Alejchem „Kasrylewka”/9/ oraz „Tewje Mleczarz”, Icchok Lejb Perec „Opowieści chasydzkie i ludowe”/9/, An-ski / może być pod Rapaport/ „Dybuk”.
A Altera Kacyzne zaczynam następne książki , z nadzieją, że zasłużą na lepsze oceny.

No comments:

Post a Comment